ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה שכנים ושותפים

ממונות

הרב מרדכי גרוסכ"ז אלול תש"פ
12
שאלה
א. עשיתי עבודה תורנית לפלוני, הוא שילם, אחרי כמה ימים הוא מתלונן כי יש פרט שלא עבדתי עליו, התווכחנו, ולא באנו לידי הכרעה, - כעת מצד אחד הוא כועס אבל לא תובע אותי וכן לא מציע איזה פשרה, האם אני יכול להשתמש בכסף שקיבלתי? ב. זוג שותפים ראובן ושמעון - קנו משרד בשותפות, לאחר מכן העבירו את כל המשרד על שם שמעון, כעת יש להם ויכוח על השותפות והזכויות, הם פנו לדין תורה. היו ב נידונים, א. ראובן טוען כי למרות שהמשרד של שניהם בקרן, לפי חוזה השותפות ההשתמשות היא שלו בלבד. ב. עכ"פ חצי השתמשות היא שלו כי חצי קרן שלו, ומה שהעביר בטאבו על שם השותף, כדי להבריח מאיזה בעל חוב. הפסק שניתן להם הוא - 1. הזכויות שראובן טוען על "כל" המשרד למרות שתחילה רשמו על שם שניהם - בטלים. 2. עד לבירור הטענות האם העברה היתה להבריח או העברה קנינית, רק שמעון יכול להשתמש במשרד. 3. ראובן יפנה את המשרד ולא יקח עמו אלא דברים אישיים. אני מוסר לב השותפים שיעור כך שאני בענינים קצת ויודע מעט מה קורה. פונה אלי ראובן ואומר, נכון, הפסדתי בדין תורה, אבל אתה יודע שהפסק הוא טעות. ראובן מפרש דבריו, א. בענין הזכויות - יום לפני הפסק העיד עד על הענין, ובסוף הדיון נאמר מפורשות ונכתב בפרוטקול, כי אני אוכל בהמשך לחקור את העד. למעשה יום אחר כך ניתן פסק דין שמפורש בו שזה מסתמך על דברי העד. ב. לענין חצי הקרן - ראובן טוען שעד שאין בירור, אז יש לו מרא קמא, ועוד הוא טוען, בית דין אין כוחו לפסוק קודם בירור. ג. לענין תכולת המשרד, הענין לא נידון עדיין בדיונים, אין לו איזכור בפסק הדין, רק בסוף בהחלטה, פתאום נכתב שהוא לא יקח כלום. ראובן יודע ספר, והוא טוען לעומתי, אדם מהצד יכול לסמוך על פסק הדין, אתה שמעורה ויודע שהענין לא תקין, אתה לא יכול לסמוך על הפסק, ואני אוסר עליך להשתמש בשלי. לעומתו טוען שמעון בתוקף, כל זמן שבית הדין לא חזר בו הפסק קיים. ומה שראובן פנה אל בית הדין שיחזרו בהם, זה לא מעלה ולא מוריד. כאן באה שאלתי, האם אני יכול להשתמש במשרד ובתכולתו, האם להפסיק ללמד שם ולעבור למקום אחר, או אפשר להמשיך ללמד שם. זה ממש דחוף. אציין, אני יודע את הויכוח שלהם ממש מלמעלה, אבל מצד שני מה שציין ראובן בטענותיו הוא הוכיח לי שאני ידעתי מזה במעט שסיפרו לי. ישר כח
תשובה
שלום וברכה, א. לגבי העבודה התורנית שקבלת עליו תשלום ומוסר העבודה מתלונן שלא עבדת כראוי אם אתה בטוח שבצעת את המלאכה שנדרש ממך, מותר לך להשתמש בשכר אף אם הוא טוען שלא קבל את מלא התמורה, אמנם אדם קרוב אצל עצמו, ולכן כדי לברר שאכן העמדה שלך נכונה, ראוי שתיגש לגורם שלישי אובייקטיבי, תשתף אותו בפרטי העניין ותשאל את דעתו. כמובן שעליך למסור למוסר העבודה שכיון שהתגלה ביניכם וויכוח, אתה תסכים לגשת לבית דין או לדיין שתקבלו אותו עליכם כגורם שיכריע את הדיון ביניכם. אוסיף ואזכיר שנכון להתאמץ לנהוג לפנים משורת הדין, ולכן אם אפשר להתאמץ עוד וליישב ההדורים ביניכם תבוא עליך ברכה. ב. אודות המשך השימוש שלך במשרד שבית הדין פסק שלעת עתה ישאר בשימוש בלעדי של שמעון, כיון שבית הדין פסק כן, אסור להשתמש במשרד ללא הסכמה מפורשת של שמעון, ומה שטוען ראובן שבית הדין לא התנהל כראוי אינו נאמן, שאין עד אחד שקרוב אצל עצמו נאמן לומר שבית הדין התנהל שלא כראוי נוסף לכך שגם לפי מה שתיאר אין וודאי שבית הדין התנהל שלא כראוי, שיתכן שהיה להם סיבה להחליט שאין צורך להמשיך לחקור העד, וייתכן שביה"ד הגיע למסקנה שבמקרה זה זכות מ"ק אינו מועיל כשיש סתמא מפורשת של רישום, ומה שלא פרטו דיון על תכולת המשרד יתכן שנידון בעל פה שלא בפני בעלי הדין. בברכת שנה טובה הרב מרדכי י. גרוס
עוד בנושא שכנים ושותפים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il