ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות על ה'

אשמה בנפילה בחטא

הרב ש. יוסף וייצןט מרחשון תשפ"א
59
שאלה
א. היכן הגבול בין מזיד ואונס בעשיית חטא, אם אדם חושב שעשה השתדלות לא לחטוא(שם רימון במחשב)משתדל לשמור את העיניים וכדומה, ובכל אופן נופל מדי פעם, האם זה אונס, או שזה מעיד שלא ישתדל מספיק? ב. האם כאשר אדם משתדל 100% זה אומר שודאי ה יגרום שהוא גם יראה תוצאות ויצליח(יתמיד בתורה,אז יצא ת"ח. שמר את העיניים אז לא יפול וכו), או שזה לא מובטח?
תשובה
שלום רב מהלך התשובה כולל וידוי. בווידוי האדם אומר על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון. וכי אדם צריך להתוודה על אונס? מבחינת האחריות ודאי שאונס רחמנא פטריה. אולם המצב שאדם חוטא באונס גם צורת מגע עם החטא. אולי המפגש באונס בכל אונס גרם לאדם איזה השתהות איזה קשר לטומאה זו. בדרך כלל הדברים כמו שאמרת שאדם שעושה מצווה זוכה שיש לו הגנה מפני נפילות. הגמ' במסכת סוטה מבררת סוגיא זו. הגמ' אומרת כוח ההגנה של המצווה הוא כל זמן שאדם עוסק בה. כוח ההגנה של תורה הוא גדול יותר והוא בין כשאדם עוסק בה ובין לאחר זמן. עד כמה זה נמשך אין אנו יודעים. אולם ודאי שהבא להטהר מסייעים בידו. אולם לפעמים הקב"ה מגלגל לנו חטא באונס. לפעמים זה באשמתנו ולפעמים זה חשבונות אחרים. למשל כתוב על דוד המלך שחטא כדי להורות תשובה ליחיד. אין טעם כל כך להתעסק בנושא זה. בו נשאיר לקב"ה את החלק שנוגע למה אנו שווים. כדאי שאנו את כל עמלנו נשקיע בתיקון וברצון להתנקות עוד ועוד. הרצון להתנקות עוד ועוד זה משום שאנו במקום רע אלא משום שתמיד אפשר להיות במקום עוד יותר שלם. כך נאמר לאברהם אבינו התהלך לפני והיה תמים. כל החיים תמשיך להתהלך ולהתקדם. זה התנאי לכך שתרגיש את התמימות והשלמות כל טוב
עוד בנושא שאלות על ה'

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il