שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

יש דבר כזה טוב ורע?

undefined

הרב אוריאל טויטו

ט טבת תשפ"א
שאלה
ה' קבע מה טוב ומה רע? למה שאני אעשה כמו קביעתו, אם לא למען התועלת וההנאה? האם יש למישהו סמכות לקבוע מה טוב ומה רע? האם התורה (דגש על התורה) סותרת דווקא את האופציה שאין טוב ורע, אלא הנאה וצער? אנחנו עושים "טוב" למען התועלת, ונמנעים מ"רע" מחשש לצער...
תשובה
שלום לך, הטוב הוא טוב, לא רק מפני שהוא צודק, אלא גם מפני שהוא נעים ומביא לחיים טובים יותר. אלא שלא תמיד מה שנראה במבט ראשון כטוב, או כמהנה, הוא באמת כזה. וגם לא כל מה שנראה במבט ראשון צודק, הוא באמת צודק. כדי לדעת מהו טוב ומהו רע, יש צורך בראייה רחבה וארוכת טווח. ככל שראייתה אדם מצומצמת יותר, ומרוכזת ב'כאן ועכשיו', כך יכולתו להבחין בין טוב לרע, ובין מה שמביא להנאה גדולה ומה שמביא להנאה רגעית שמדרדרת לסבל וצער, הולכת ופוחתת. ומכיוון שרובנו לא רואים למרחוק, ומרוכזים בעולמנו הצר, באה התורה מכוונת אותנו אל הטוב שהוא גם נעים ומהנה, מתוך ראיית ארוכת טווח, וידיעת המצב השלם, אליו טוב לאדם להגיע. כפי שמסביר המרח"ל בספרו החשוב "מסילת ישירים" (פרק ג) במשל הגן הנטוע לשחוק, שהביא. ואכן לאדם יש בחירה, אם לשמוע לעצת התורה, או לחשוב שהוא יותר חכם ורואה למרחוק יותר ממנה, ולהחליט לא לקבל את עצתה. ואז להיות אחראי לבחירתו ולתוצאותיה. התורה מכוונת אותנו לבחור בטוב, ולאו דווקא במהנה או בנעים. עם זאת התורה מבטיחה שכר למי שיבחר בטוב (וזו סוגיה בפני עצמה, שלא נוכל להרחיב בעניינה כאן). אלא שהמדרגה אליה שואף האדם היא להגיע לכך שהוא יעשה את הטוב מפני שהוא טוב, ולא בגלל השכר. כדברי הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק י, הלכה עא): " אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא, ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא, אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה, שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים, ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה". בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il