- משפחה, ציבור וחברה
- היחס לרשעים
היחס הנכון לשונאי ישראל
שאלה
שלום הרב ,
הרב קוק זצל כותב בספרו-אורות עמ קמט פסקה ה על אהבת כל אדם והרי בתוך זה נכללים גם הערבים, הלא כן?
ובנוסף לכך הרב כותב במידות הראיה שהשנאה צריכה להיות אך ורק כלפי הרשעה, אך כיצד אדע את מי לשנוא ומי לא הרי רבו הזרמים בכל העמים....
תשובה
שלום לך,
האמת היא שאין מצווה לשנוא אף אחד, ואם יש ספק - אז תמיד אהבת בריותיו של הקב"ה עדיפה על שינאתם. ועיקר הבניין של הרוח האדם בא דווקא מאהבת הבריות, ולא משינאתם. ואע"פ במקרים מסויימים הותר לשנוא, הדבר נעשה בעיקר כדי להגן על השונא מפני השפעה שלילית של החטא והחוטא. ומאחר שבדרך כלל אדם אינו מושפע ממה שמתרחש באומות רחוקות, אין טעם בשינאתם. ומוטב לאדם השקיע את עצמו בצמיחה רוחנית חיובית, במקום לשקוע במעגלים של שינאה שאינם מוסיפים לנשמת האדם שום קומה רוחנית חיובית ושום עלייה מוסרית. ומי שמתעלה מבחינה מוסרית ורוחנית, כבר לא מרגיש צורך לשנוא את האחרים, כדי לשמור על מעלתו ויתרונו הרוחני. ולמדרגה זו ראוי לשאוף.
בברכה
אוריאל טויטו

מותר לפגוע ברשעים?
הרב ש. יוסף וייצן | ג ניסן תשע"ט

"ערב רב" ורשעים בישראל בדורנו
הרב דוד חי הכהן | כ"ד אב תשע"ח
מכירת לא כשר
הרב אוריאל טויטו | כ"ג אלול תשס"ח

האם מותר להרוג מתיוונים
הרה"ג יעקב אריאל | ד טבת תשס"ח
הרב אוריאל טויטו
מרצה במכללת אורות, מלמד בישיבות בית-אל ובני צבי.
טעויות של חכמי ישראל
י תמוז תשס"ח
מלאך שומר
ז תמוז תשס"ח
האמונה שלנו, נכונה או לא?
י"ד תמוז תשס"ח
הגדרת תאוות אכילה
א תמוז תשס"ח

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

רחיצה לאבל בערב שבת
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח שבט תש"פ
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

קבלת שבת מוקדמת בשעון קיץ
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד סיון תשס"ב

הלכות צניעות לגברים כמו נשים?
הרב נועם דביר מייזלס | ב תמוז תשפ"ב

האם מותר להיכנס לבריכה עם המשפחה המורחבת?
הרה"ג יעקב אריאל | ל סיון תשפ"ב

בנות דודות חילוניות
הרב דוד חי הכהן | ב תמוז תשפ"ב
