שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית

מהי המשמעות של גירוש האדם מגן עדן?

undefined

הרב אוריאל טויטו

ה מרחשון תשפ"ב
שאלה
שלום כבוד הרב ומועדים לשמחה. יש מספר דברים שיש בפרשה אשר אשמח לתשובה עליהם כמה שאפשר. 1)העולם נכנס לחושך והקב"ה אמר ויהי אור ונהיה אור. אך איך האדם שנכנס לחושך אומר ויהי אור ואכן ניהיה ניצוץ אור קטן שהופך לאור גדול?  2)האדם מסולק מגן עדן ומאבד את חיי הנצח שלו ובעצם מה המשמעות החדשה של סופיות האדם אל מול הנצחיות שהייתה לו לפני החטא? 3) האדם גורש מגן עדן ששם נהנה מהכל וסך הכל היה צריך מינימום לשמור ותחזק כמו ילדים במשפחה ולא הייתה לו אחראיות ועכשיו הוא צריך לעמול ולדאוג לעצמו ולקחת אחראיות כמו שמבוגר עושה. מה המשמעות החדשה של אדם אשר לוקח אחראיות על חייו ומעשיו ויודע להבדיל בין טוב לרע וצריך להשיג דברים בעצמו? 4) האם אולי טוב היה לאדם לחיות חיים דווקא לא נצחיים ובגן עדן שיכול להראות ככלוב של זהב כי עכשיו יש תכלית לחייו?
תשובה
שלום לך, מפשטי המקראות עולה, שהאדם לא נברא כדי להיות כל ימיו בגן עדן, חסר משמעות ותכלית. מטרת בריאת האדם הייתה כדי שהוא ישלים את הבריאה שברא הקב"ה, ובכך יקנה גם שלמות לעצמו באופן פרטי וגם יקדם את העולם אל שלמותו. אגב, בפשטי המקראות גם לא נאמר שהאדם נועד לחיות עולם. אמנם נברא עץ החיים המעניק חיים ארוכים או אפילו נצחיים לאוכליו, אבל כל עוד האדם לא אכל ממנו, הוא לא אמור היה לחיות לעולם. בכך הצבת עץ החיים בגן רומזת לאדם שאריכות חייו תלויה בו ובמעשיו. אולם בכך שהאדם יודע שחייו וחיי העולם כולו תלויים, מקבלים חייו משמעות. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il