שאל את הרב

היחס לייסורים במורה נבוכים

undefined

הרב אוריאל טויטו

כ"ז כסלו תשפ"ב
שאלה
בס"ד שלום הרב, שתי שאלות שקשורות למורה הנבוכים, אשמח אם הרב יענה או יכוון אותי למישהו שיוכל לענות לי - 1- קראתי מאמר של פרופ' חנה כשר לגבי נושא הניסיון במורה הנבוכים והיא שם מעלה שאלה בלי לענות תשובה- הרמב"ם בחלק ג, פרק כ"ד מסביר שהניסיון אינו כדי לדעת האם המנוסה עובד את השם (כי הקב"ה יודע הכל) וגם לא כדי להרבות את שכרו (כי זה לא צודק, זה עוול), אלא, כדי ללמד את העולם עד כמה יש לעבוד את השם ואת אמיתות הנבואה. אם אברהם אבינו ע"ה עקד את יצחק אבינו ע"ה זה מראה לנו שהנבואה הייתה ברורה אצלו ללא ספק. היא שואלת למה לצער את המנוסה כדי ללמד את העולם זה כן דין צודק ואילו לייסר כדי להרבות שכר זה לא דין צודק ? 2- בחלק ג פרק י"ב הרמב"ם מבאר שהייסורים הבאים על האדם נובעים מאחת משלוש סיבות - מטבע הנבראים החלש (נברא כך כדי לאפשר מוות וצמיחת חיים חדשים) או מהתנהגות לא טובה שבני האדם נוהגים אחד כלפי השני או מהתנהגות לא טובה שהאדם נוהג בעצמו. לעומת זאת, בפרק י"ז הרמב"ם כותב שהייסורים מגיעים בהשגחה ובדין אלוקי שאיננו מבינים עד תומו. האם ניתן ליישב את שתי הפרקים באופן שלא יסתרו זה את זה ?
תשובה
שלום לך, לשאלת הראשונה, הרמב"ם כנראה מחלק בין גמול פרטי לגמול כללי. אכן כפרט, זה לא ראוי לענות את האדם ולנסותו כדי להרבות את שכרו. אבל במקום שמול הסבל הפרטי עומדת התועלת הכללית [=ללמד את ההמון אמונה] והיכולת של האדם לממש את שליחותו בעולם [=שליחותו של אברהם אבינו היא להפיץ את האמונה בה'], ה' מביא ניסיון על האדם - לא לצורף האל אלא לצורך בני האדם האחרים שילמדו מהניסיון. ובמילים אחרות: פעמים שהניסיון הוא לא מבחן לאדם אלא חלק מהמשימה שלו בעולם הזה, ולכן זה מוצדק להביא עליו את הניסיון. לשאלתך השנייה: אציין בקצרה שיש ויכוח גדול בין פרשני הרמב"ם כיצד להסביר את הפער בין שני הפרקים הללו. באופן פשוט ניתן לומר, שגם לאחר שאנחנו יודעים את הסיבות לרעות שבאות על האדם, אנחנו עדיין לא יודעים הכל. ולא כל מה שמתרחש בעולם, ניתן להסביר על ידי שלושת הסיבות שמנה הרמב"ם. לדיון בסוגיה תוכל לעיין בספרו של הרב חיים וייסמן, בירורי אמונות ברמב"ם, הוצאת מכון הרב ברכה, תשע"ו, עמ' 151 ואילך (ותודה לרב אלי גורפינקל על ההפניה לספר). חנוכה שמח, אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il