- שבת ומועדים
- ליל הסדר
דעת הרא"ש באכילת אפיקומן אחר חצות
שאלה
שלום וברכה כבוד הרב.
הרא"ש בברכות (סימן ט) ובפסחים (סימן לח) הולך לשיטתו ופוסק שיש להחמיר כראב"ע. אולם, ברא"ש בפסחים משמע שאין הלכה כראב"ע אלא שמשום ש"אפשר" ור"ע מודה שמ"מ איכא סייג דרבנן - יש להחמיר. ואילו בברכות הרא"ש כותב כך משום שאין ראיה ברורה לאחד מן הצדדים וזהו ספק דאורייתא ולכן מחמירים. ולכאורה יש נפ"מ בין הטעמים, אם אכן נראה שהלכה כר"ע אלא שראוי להחמיר משום שאולי הוא מודה דאיכא סייג דרבנן אז במקרה שאכל אחר חצות יצא משום דזהו ספקא אי איכא סייג וזהו ספק בדרבנן אבל מדאוריתא יצא. אולם אם הטעם הוא משום שהסתפקנו כמי הלכה אז אם אכל אחר חצות לא יצא משום דזהו ספק דאוריתא ולחומרא. תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה,
אכן זה יהיה ספק דאורייתא לגבי קרבן פסח, אבל לגבי אכילת מצה זו מצוות מדרבנן לאכול אפיקומן, ולכן לשון הרא"ש (ברכות פרק א סימן ט):
צריך 'להחמיר' לאכול מצה של אפיקומן קודם חצות, היינו שזו חומרא ולא מעיקר הדין.
בברכה, חג שמח
עריכת סדר לפני תפילת ערבית
הרבנות הראשית לישראל | כ אדר תשע"ה

איזה זרוע בקערה של פסח?
הרה"ג יעקב אריאל | ז ניסן תשס"ז
כמות אכילת מצה באפיקומן למי שקשה לו
הרב דניאל קירש | י"ד ניסן תשפ"ב

שתיית יין בליל הסדר
רבנים שונים | ה ניסן תשס"ח
הרב משה מאיר אבינר
ראש כולל דיינות בישיבת בית אל
האם מותר לתבוע לדין אזרחי מעסיק
כ"ז אדר תשע"ח
צורת הביטוי
י"א אדר תשע"ח
תאונה בכביש בין עירוני
כ אדר תשע"ח
ירושת בת שנפטרה
כ"ד אדר תשע"ח

עליה לקבר שלא בתאריך המדויק
הרב עזריה אריאל | ב אדר תשע"ג

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג

בישול בכיריים "אידוקציה" לתבשילים של שבת
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג

נישואים בין-עדתיים
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג
