שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

למה כך בחר ה להנהיג את העולם

undefined

הרב אוריאל טויטו

י"ח אב תשפ"ב
שאלה
שלום כבוד הרב ב״ה זכיתי לחזור בתשובה לפני כחצי שנה, והחברים מסביבי שואלים אותי שאלות שלא תמיד יש לי תשובה אליהם.. ה׳ ברא אותנו עם שכל כדי שנשתמש בו וכדי שנשאל שאלות ולכן אני מנסה כן לחפש תשובה לשאלה שנשאלתי ומאז אני בחיפושים אחרי התשובה.. אז שאלו אותי- למה ה׳ ברא את העולם בצורה הזו של שכר ועונש-חסרון ומילוי - הרי השם ברא את העולם כדי להטיב? למה יש בנו חסרונות ואנו לא מלאכים ? אם ה רק רצה להטיב לנו? כי הרי בגלל החסרונות שלנו מגיעים גם חסרונות בעולם בגלל החטאים שלנו שהתחילו מאדם וחווה. אז ה ברא את העולם תחילה מושלם אדם וחווה בגן עדן, אבל למה ה ברא את הנחש שיחטיא ואותנו עם היצר לחטוא ומאז אנחנו ״משלמים״ ומנסים לתקן? כבוד הרב ה ׳ הוא טוב ומטיב אבל כן לעיתים רואים אנשים שעוברים נסיונות וקשיים ותמיד ידעתי שזה לטובה! כדי שנתקן! אבל איך עונים על השאלה הזו- למה ה בכלל ברא אותנו ככה שנוכל לקלקל? הרי המלאכים הם באמת מושלמים, ולא צריכים לתקן, ונהנים מהשכינה ומהטוב של הקבה אז למה אנחנו בני האדם לא? ואנחנו צריכים לעבור יסורים ותיקונים וגלגולים וכולי? ואיך זה מסתדר עם העובדה שה ברא אותנו כדי להטיב? הרי היה יכול לברוא אותנו מושלמים ללא חסרונות ורק לתת לנו טוב. ואם לא היו בנו חסרונות גם היינו נהנים מהטוב בלי להתבייש או לרצות לחטוא כי לא היה נברא בנו היצר הרע.. אשמח לתשובה????
תשובה
שלום לך, הרמח"ל עמד על שאלתך, בהקדמתו לספרו החשוב: מסילת ישרים. שם הוא מסביר שטוב המגיע לאדם בחינם, אינו טוב שלם. ומתנת חינם לעולם היא מוגבלת באיכותה. לא דומה מי שזוכה בשכר או בטובה מפני שעמל עליה והשקיע מאמצים, למי שמקבל את אותו הדבר, בחינם ובלא מאמץ. מה שנקנה לאדם בזעת אפיו, יקר בעיניו יותר ממה שקיבל בחינם. כך אהבת הורים לילדיהם גדולה יותר, ככל שהם השקיעו בהם יותר, ועמלו יותר בגידולם. וכך אהבת איש ואישה גדולה, יותר כאשר הם משקיעים בה ועמלים על שמירתה והתפתחותה. ומכיוון שהקב"ה רוצה בטובתנו, הוא החליט לתת לנו שכר שאנחנו נהיה ראויים לו בזכות עמלנו ומאמצנו. לא שכר מוגבל וקטן הניתן במתנת חינם. ולכן יצר מציאות שבה אנחנו צריכים להתאמץ ולעבוד קשה, ובשכר עבודתנו נקבל את הטובה הצפונה לעתיד לבוא, בזכות לא בחסד. עם זאת צריך לומר, שהרבה פעמים שהאדם גורם את הקשים לעצמו, מפני הוא נגרר אחריו יצריו. הקב"ה ברא את היצרים באדם, מפני שהאדם זקוק להם במהלך חייו, ובעזרת היצרים הוא מצליח לבנות את ביתו ולמצוא את מקומו בעולם. למשל, אילו לא היה הקב"ה נטע באדם את המשיכה אל האישה, לא היה האדם מקים בית, ולא מוליד ילדים ולא היה המשך וקיום למעשיו. אולם המשיכה לנשים, שבפני עצמה היא טובה, יכולה לגרום לדברים שליליים, כאשר משתמשים בה במקומות הלא נכונים. נמצא שכל מה שברא הקב"ה הוא ברא כדי שהאדם ישתמש בו לחיוב, אבל לצד זה יכול האדם בבחירתו להשתמש ביצר לשלילה. זה אכן ניסיון קשה, אבל דווקא העמידה בו בונה איזה קומה רוחנית ורגשית באדם, ודווקא בזכות המאבק של האדם עם הקשיים שהמציאות מזמנת, הוא מצליח להתקדם והגיע למקומות, שלא היה מגיע אליהם, לולי התמודד עם קושי או אתגר שבמציאות. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il