- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
14
שאלה
לעניין הילדים, עקבתי אחר דבריך והעלו לי עוד שאלות
הרב יוסף מעלה מספר טענות שאציג ואשאל
1.עשיית חטא של האדם עצמו
2.בנים מתים מחטאי הוריהם וכן מות צדיק בעקבות דור חוטא
3.ה לוקח נשמה לפני שתרד במעלתה
4. לאדם יש ייעוד שעליו לעשותו ובזאת היינו סיים את הימצאותו בעולם כדוגמת לילדה שנינקה
לכן אשאל בהקשר לילד
1.רעיון השאלה הינו עוסק בילדים שהרי אין ילדים חוטאים בשלב זה לכן נבדוק את 2.איש בחטאו יומת,לכן אין זה קיים לתקופתנו לטוב ולרע
3.אזי היכן הבחירה של האדם הרי אם לאדם יש בחירה של 50 ו50 בין טוב לרע והוא בחר בטוב אז נשמתו תתעלה,ה נותן לנשמה להשתפר ובלקיחה שלה הוא מונע ממנה מלהשתפר או מלהרע,הרי זוהי בחירתו של האדם שכמובן גם אם חטא ,האהבת ה בידי האדם היא זו שנבחנת ואם כבר אז למה בכלל לברוא אותו הרי יהיה צדיק יותר לפני שנברא לאדם
4.אם לאדם יש תפקיד לעשות ולסיים איך ניתן לשפוט אותו בכלל,הרי אחד יהיה למשיח ואחד יהיה למדליק מנורת הדרך למשיח,אז מהי ככלל סיבת דרגות לדרך ה ,אם דרכנו כדרך מלאכים
וכן ניתן לראות בתפילות רבות כגון תפילת חנה,תפילת דוד,תפילת שמשון , תפילת אברהם לכולן היה מקור חזק אם זה מכאב או מהודיה והתפילות שהתקיימו לא היו מישיבה על כיסא עם "עוגיה וקפה בצד" ולכן נראה יותר שבדרך צדק על הסובל תפילתו תיהיה גדולה יותר
זאת ועוד אם אין על אדם לעשות חשבון על תפילותיו ועתידו שלו ושל חבריו כמו שנח איש תמים היה בדורותיו,אז אין שום עניין וסיבה בבקשת תפילות מרב להצלחה,כסף לישיבות לבקשות, קמעות וכיוצא בזה
תשובה
שלום
התשובות שהביא הרב יוסף וייצן לא באים להסביר מה עלינו לעשות אלא לתאר את הסיבות האפשריות שיש למציאות קשה זו של מות ילד בגיל צעיר.
חובתינו ומעשינו להתפלל כפי שציינת בשאלתך אברהם, שמשון, חנה ודוד התפללו בעת צרה והאמינו שבתפילתם יוכלו להשפיע טוב על המציאות (כפי שהיה אצל שמשון וחנה, ואצל דוד לפעמים). הם נגשו אל התפילה ואל המפגש הרוחני עם השי"ת ללא "תנאים מוקדמים" וללא הבטחה לשינוי המצב אלא מתוך רצון להתרומם ולפעול המציאות.
כך ראוי גם לנו לגשת אל עולם התפילה והשיח עם הבורא.
שאלות של בחירה ושכר ועונש הם שאלות טובות ויחד עם זה אינם פוגעות בפעולת התפילה.
יום טוב
עד מתי אפשר להתפלל ערבית?
הרב חיים שרייבר | ה אדר תשע"ה
פנייה אל רב בגוף שלישי - מי נחשב רב
הרב חיים שרייבר | כ"ב אלול תשע"ז
