שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עקרונות בקיום מצוות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
היי יש מקרים שיוצא שאני עוזר לאנשים בין אם זה להחליף גלגל או לקחת אישה או איש מבוגר לאן שהם צריכים וחלקם בסוף מציעים כסף . (חשוב לומר שאני לא לוקח את הכסף מהם כי אני עושה באמת לצורך נתינה ועזרה.) היה ויכוח ביני לבין חבר על קבלת הכסף אמרו לי שאולי זה (הכסף) השכר מאת השם אני אומר שלא . רציתי לדעת מה נאמר על זה במקורות ואם זה מבטל את המצווה במידה ומישהו לקח כסף על ידי מצווה תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה, אשריך שאתה גומל חסדים לשם שמים! זה בסדר גמור לקחת את הכסף. לפי ההלכה יש לעשות את המצוות בחינם, ואסור לקחת כסף על המצוות (בכורות כט.). אך מותר לקחת כסף על שכר הטרחה וביטול העבודה הכרוכים בעשיית המצווה (שו"ע יו"ד שלו ב). ובמקרה שכתבת בודאי שמותר לקחת כסף משום שאתה עשית את המצווה בחינם והם מרצונם רוצים לתת לך מתנה בסיום העבודה. הכסף שאתה מקבל מהאנשים אינו מבטל את המצוה וגם לא נחשב השכר מה', אלא השכר מה' הוא בעולם הבא, ואתה אוכל גם 'פירות' בעולם הזה (פאה פ"א, מ"א). אמנם נראה שיש מידת חסידות לא לקחת כסף על המצוות האלו. אך אם אתה חושב שאם לא תיקח את המתנה אתה תחשוב פעמיים בפעם הבאה שיבקשו ממך, ואולי לא תרצה לעשות חסד, אזי נכון לקחת כסף. הרחבה: המהרי"ק (שורש ט) כתב שבכמה מקומות מצינו בדברי חז"ל שמחזיקין ידי עושי מצוה בכל עוז, ומשתדלים היו להרגיל בכך את עושי המצוה. וכתב שכן ראוי לעשות לכל ירא שמים לעשות. והביא לזה ראיה מעדות החדש שהיו עושים סעודות גדולות לכל מי שבא להעיד, כדי שיהיו רגילים לבא (ראש השנה כג:). וכתב הפנים יפות (שמות כאי ט) שהתורה התירה לרופא לקחת שכר מפני שאם הוא לא יקח שכר הוא לא יעבוד טוב, וז"ל: "והטעם שהתירה התורה זה משום שיזרז הרופא ברפואתו כמ"ש [שם] אסיא דמגן במגן מגן שוה". וראה בחשוקי חמד יומא (עה.) ד"ה 'קהילה המשלמת לש"ץ ביום הכיפורים הבא מרחוק עבור מלון וסעודה'. לגבי השאלה אם לקיחת המתנה מורידה מהשכר בעולם הבא – ראה בתענית (כה.) לגבי פתורא דדהבא, ובבבא מציעא (קיד:) "מאן קא אכיל לעלמיה", שנראה שאפשר 'לאכול' את שכר העולם הבא. אך יש לחלק ששם היה מדובר במעשה ניסים. ומצינו שנחלקו הפוסקים כאשר עושים הסכם יששכר זבולון אם יששכר מפסיד משכרו [ראה רמ"א (רמו א), משך חכמה בראשית (מט טו), תשובות והנהגות (כרך ה סימן רפז)]. וראה גם בגמרא (סוטה כא.) "הלל עסק בתורה, שבנא עבד עיסקא וכו". שאלתי את הגר"א נבנצל שליט"א אם יש בעיה לקחת כסף בעניננו. ואמר שאין בעיה משום שהוא עשה את המצווה לא בשביל השכר, ורק אחר כך הביאו לו מתנה. שאלתי אם זה מגרע לו מהשכר בעולם הבא, והשיב שהוא לא יודע חשבונות שמיים. עכ"ד. הערת הג"ר שלמה הירש: לכאורה זה דומה לתוס' פסחים ח ב ד"ה שיזכה שאם היה עושה גם ללא השכר אינו מאבד שכרו. אבל יש לומר שכל זה בשכר רוחני, אבל בכסף כשמשלמים לו דומה לכל שכיר שאינו נחשב מצוה אף שעוזר לבעה"ב. ומ"מ מסתבר יותר שכיון שברור לשניהם שיעזור לו גם בלא השכר חשוב מצוה והשכר הוא מתנה. לענ"ד כדאי לשים לב שלא יהיה חילול ה' מזה, לפעמים זה יכול ליצור רושם לא טוב. עכ"ל. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il