שאל את הרב

  • הלכה
  • ברכות השבח והראייה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
בשולחן ערוך (רכד ח) כתב: "על מלכי ישראל אומר: בא"י אלקינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו ועל מלכי עובדי כוכבים אומר, ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם". האם יש לברך ברכה כאשר רואים מלכים או נשיאים של מדינות בימינו?
תשובה
שלום וברכה, למעשה אין לברך ברכה זאת בימינו. על נשיאים אין לברך משום שהם נבחרו לתקופה מוגבלת, ואין להם סמכות לשפוט ולהעניש כמו המלכים של פעם. והמלכים הבודדים שיש בימינו בארצות הנחשלות שיש בידם לשפוט ולהרוג ללא צדק אינם מכובדים כלל, אלא מבוזים בעיני העמים המתוקנים היום (מנחת אשר שמות עמ' צו-צז). אך טוב לברך על מלכים ונשיאים בימינו בלי שם ומלכות (ראה מ"ב רכד יב). מקורות והרחבה: כתב המשנה ברורה (רכד יב) על פי דברי הרדב"ז: "השלטונים שאין עול מלך עליהם לשנות דבריהם ודן והורג במשפט מברך עליהם". לפי זה כתב המנחת אשר (שם): "על נשיאי המדינות הנבחרים אין לברך משום שאין בתפקידם שמץ של מלכות והם נבחרים רק לזמן מוגבל, ואין להם כל זכות לשפוט ולהעניש". ויש שחלקו על קביעה זו. בשו"ת יחוה דעת (חלק ב סימן כח) כתב: "אולם נראה שהואיל ויש בידו של נשיא מדינה לקבל או לדחות המלצת חנינה על מי שנידון למות על ידי בתי המשפט המוסמכים לכך, נמצא שסמכות דיני נפשות מסורה בידו, והרי הוא כמלך שדן והורג במשפט. ואף על פי שהנשיא נבחר רק לתקופה מסויימת ואינו נשאר בנשיאותו כמלך שנשאר במלכותו עד סוף ימיו, מכל מקום כיון שבאשר הוא שם נשיא הוא, מברכים עליו בשם ומלכות. וכאותה שאמרו במגילה (דף טז:): תעלא בעידניה סגיד ליה". ע"ש שהביא עוד פוסקים שסברו כך. אך גם לדעת היחוה דעת אין לברך אלא כאשר הם לבושים בבגדי מלכות. וז"ל: "אולם עדיין יש מקום לדון אם אפשר לברך על נשיא שהוא לבוש בגדי אזרח, ואין העם רואה את כבודו ואת גודלו, כמו המלך שלובש בגדי מלכות, שכולם רואים את יקר תפארת גדולתו...וספק ברכות להקל". למעשה לשיטה זאת אי אפשר לברך על הנשיאים היום שלבושים כאזרחים רגילים (פסקי תשובות אות ז). ויש חולקים וסבורים שלא צריך שהמלך יהיה בבגדי מלכות. עיין שם ביחוה דעת. ובתשובות והנהגות (כרך ב סימן קלט) כתב: "שמעתי שהגרי"ח זוננפלד זצ"ל שנפגש עם מלך ירדן בסתר באהל ובירך, ומשמע שאפילו לא מופיע בכבודו מברכים על עצם הראייה לראותו וצ"ב, וצריך לומר דס"ל דגם בזה כיון שרואה המלך שניתן לו מלכות מהשמים מברך". לגבי ברכה על מלכים בזמן הזה שיש בידם לשפוט ולהעניש, כתב המנחת אשר (שם): "ונראה לענ"ד ברור דאין לברך ברכה זו על אותן מלכים ועריצים שיש בידם להרוג במשפט, דברכה זו נתקנה על מלכים שמשפטם היה בצדק וביושר, ולא על אלה שדנים בשרירות לבם ללא דין וללא צדק ועליהם אין לברך שנתן מכבודו, דהלא בעיני משפחת העמים המתוקנים אין זה כבוד כלל אלא גנאי ובזיון גדול, ואין לברך את ה' שחלק מכבודו לבשר ודם על דבר שאינו כבוד אלא בושה ובזיון". לגבי מלכת אנגליה ושאר בתי המלוכה שבאירופה היום: עקרונית אפשר לברך גם על מלכה ולא רק על מלך (שבט הלוי ח"א לה תשובות והנהגות ב קלט). התשובות והנהגות (שם) נטה עקרונית שיש לברך על ראיית מלכת אנגליה, וכתב "אפילו בזמננו שעל כל חוק חדש המלכה חותמת, ולא מתחלפת אלא המלוכה בידה וביד צאצאיה, וכבודה ככבוד מלכים ממש, ואף שלמעשה אינה מתערבת בסדרי השלטון, מ"מ צריך את חתימתה על כל חוק וחוק, והממשלה יונקת את סמכותה ממנה, וכבודה לא פחת כל הדורות כמלא נימא". אלא שהסתפק באיזה אופן אפשר לברך ע"ש. אך המנחת אשר (שם) כתב: "על בתי המלוכה באנגליה ובשאר מדינות אירופה אין לברך כי אין להם שום סמכויות ואין במלכותם מאומה מלבד כבוד מדומה וריק." נראה שטוב לברך בלי שם ומלכות בכל המקרים הנ"ל. והרי כתב המשנה ברורה (רכד ס"ק יב): " ועל השרים שממנה המלך בכל עיר ועיר טוב וישר לברך בלא שם ומלכות". נראה שכל הספקות הנ"ל (נשיאים וראשי ממשלות שבימינו, מלכים בארצות נחשלות, ומלכת אנגליה) לא גרעו משרים הנ"ל המוזכרים במשנה ברורה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il