- שבת ומועדים
- ברירה
איך הט"ז חידש דין בורר?
שאלה
לא מובן לי כלל כיצד יתכן שהט"ז פסק שיש בורר בכלים ובגדים ? הרי לא מוזכר ברירה בכלים ובגדים ברמב"ם בשו"ע ובגמרא ולא בכל הפוסקים שהיו לפני הט"ז. איך מעל 1000 שנה מזמן הגמרא היו המון חכמים ולא קבעו שיש בורר בכלים, ופתאום הט"ז כך קובע למרות כל הקודמים לו? ואיך זה שנפסק הלכה כמותו?
תשובה
צריך לדעת שלא כל דבר מוזכר בתלמוד. חז"ל נתנו לנו כללים, ולפיהם אנחנו לומדים ומדמים מילתא למילתא. הט"ז רצה לחדש מתוך הגמרא ומתוך דברי הראשונים, שכל דבר המעורב מכמה מינים יש בו איסור בורר. יש פוסקים החולקים על הט"ז וסוברים שרק דבר שמעורבב מתחילת ברייתו יש בו איסור בורר, אבל למעשה נקטו כהט"ז, משום שזהו ספק באיסור תורה והולכים לחומרא.

צניעות וקיץ | הלכות בורר בשבת
הרב אליקים לבנון | ד תמוז תשפ"ב

בדיקת דם בשבת
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד שבט תשע"ג

בורר בהפרדת חוטי הציצית
הרה"ג יעקב אריאל | ו אדר תש"פ

גדרי בורר בשטיפת כלים
הרב עזריה אריאל | כ"ב אב תש"פ

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הכשרת כָבֵד
כ"ט שבט תשס"ב

יין שביעית בפורים
ו אדר תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

תהלים בלילה
ל שבט תשס"ב
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
שימוש בסוכה בשמחת תורה
כולל הלכה בית אל | כ תשרי תשע"ט
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
לגימת שמן ויריקתו ביום כיפורים
הרב יואב חנניה אוקנין | י"א תשרי תשפ"ד
שינה בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
