ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים הנאה ממעשה שבת

הנאה מחילול שבת במוצאי שבת

הרה"ג דוב ליאורכ"ח כסלו תשס"ו
1039
שאלה
הרב פסק שאסור להנות מחילול שבת מיד במוצאי שבת אלא צריך להמתין שיעור זמן של עשיית המלאכה. מדוע הרב פסק כך? הרי נפסק בשו"ע במפורש כרבי יהודה שאפילו אם אדם חילל שבת במזיד מותר לאחרים להנות מיד במוצ"ש. וזכור לי שנאמר שכל הקנס של "בכדי שיעשה" נאמר לגבי הנאה מחילול שבת של נכרי שגזרו חכמים על כך על מנת שלא יקלו באמירה לנכרי. אז מדוע הרב מצריך המתנה נוספת אחרי צאת השבת?
תשובה
אתה צודק, והסיבה שלא יקל באמירה לנכרי כתובה ברמב"ם, כפי שציינת בשאלתך. אבל לצערנו, כיום יש הרבה יהודים שמחללים שבת, וטעם זה נכון גם לגביהם, שיחשבו שאם הוא כבר מחלל שבת תמיד, יהיה מותר לומר לו לעשות בשבילי מלאכה בשבת. לכן כתבו פוסקי זמננו שאם יהודי חילל שבת במזיד, צריך להמתין מלהנות ממלאכתו במוצאי-שבת "בכדי שיעשו".
עוד בנושא הנאה ממעשה שבת

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il