- שבת ומועדים
- הנאה ממעשה שבת
הנאה מחילול שבת במוצאי שבת
שאלה
הרב פסק שאסור להנות מחילול שבת מיד במוצאי שבת אלא צריך להמתין שיעור זמן של עשיית המלאכה. מדוע הרב פסק כך? הרי נפסק בשו"ע במפורש כרבי יהודה שאפילו אם אדם חילל שבת במזיד מותר לאחרים להנות מיד במוצ"ש. וזכור לי שנאמר שכל הקנס של "בכדי שיעשה" נאמר לגבי הנאה מחילול שבת של נכרי שגזרו חכמים על כך על מנת שלא יקלו באמירה לנכרי. אז מדוע הרב מצריך המתנה נוספת אחרי צאת השבת?
תשובה
אתה צודק, והסיבה שלא יקל באמירה לנכרי כתובה ברמב"ם, כפי שציינת בשאלתך. אבל לצערנו, כיום יש הרבה יהודים שמחללים שבת, וטעם זה נכון גם לגביהם, שיחשבו שאם הוא כבר מחלל שבת תמיד, יהיה מותר לומר לו לעשות בשבילי מלאכה בשבת. לכן כתבו פוסקי זמננו שאם יהודי חילל שבת במזיד, צריך להמתין מלהנות ממלאכתו במוצאי-שבת "בכדי שיעשו".
שעון שבת בחלל משותף
כולל הלכה בית אל | ט"ז אלול תשפ"ב

קריאת מייל שנשלח בשבת
הרה"ג יעקב אריאל | י"ב שבט תשע"ד
מודעה שפורסמה ביום כיפור - הנאה ממעשה שבת
הרב חיים שריבר | כ"ו תשרי תשע"ז
אוכל שבושל בשבת
כולל הלכה בית אל | ג ניסן תשע"ה

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

אורח מעדה אחרת
ל שבט תשס"ב
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א

בישול בכיריים "אידוקציה" לתבשילים של שבת
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג

נישואים בין-עדתיים
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג
