- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות בעבודת ה'
"צריך להסתכל בשכל"
שאלה
ר' נחמן מברסלב כותב שצריך להסתכל בשכל של כל דבר, מה הוא אותו השכל שרבנו מתכוון אילו?
תשובה
עבודה זו שרבנו מדבר עליה בתורה א' היא עבודה חשובה מאוד, עבודה שלא לחינם נכנסה לתורה א' בליקוטי מהור"ן, שהיא בסיס לכל העבודה שלנו בעולם, ובעבודה שלנו על עצמנו. ר' נחמן מסביר בתורה זו על המלכות, החלק שבו חי האדם, שהוא המשפיע על החיים המעשיים שלנו, הכלי שבו הכל מופיע בפועל. המלכות הזו היא כלי שבו מתמלאה המהות של האדם, לפי המילוי של המלכות כך יהיו החיים של האדם. הדבר כמו מלך שהוא השולט ומוביל את העם, כך גם המלכות היא שמובילה את המציאות.
בשל החשיבות הגדולה של המלכות, ישנו מאבק גדול על הופעתה, מה ימלא אותה ויאיר אותה, האם הקדושה היא זו שתאיר אותה או ח"ו הטומאה. בכך ישנו מאבק בעולם, והדבר תלוי בבחירתו של האדם, מה יחליט לעשות, האם יחליט למלא את המלכות באור של תורה וקדושה, וממילא כל המציאות שלו וממילא של כל העולם תפעל על פי האור של הקדושה, או שמא ישאיר אותה ריקנית מקדושה ואז ישתלטו עליה כוחות הטומאה ויטו אותה אל דרכם ח"ו.
ר' נחמן מסביר שהארת המלכות היא על ידי השכל. באופן הראשוני אנו מבינים שהשכל הוא התורה, שהתורה מדריכה את האדם כיצד להיתחבר אל ה' בכל שלב ובכל חלק במציאות, בחיי היום יום ובאופן הכללי. אך ר' נחמן ממשיך יתר מכך, שהחכמה היא לא רק דבר כללי של התורה אלא גם כולל התבוננות פרטית יותר על כל מה שקשור לאדם בעולם. להתבונן בשכל של כל דבר.
משמעות התבוננות זו היא שהאדם עובר דברים רבים במשך הזמן, ואם לא ישים את ליבו לכך, הדברים יגרמו לו שהם יעברו עליו ויורידו אותו אל מרוץ העולם. האדם צריך ללמוד להתבונן בכל דבר העובר עליו, כיצד דבר זה אמור להיות קשור לעבודת ה', כיצד הדבר אמור להתחבר אל עבודת ה' שלו. בחינה זו היא על ידי הסתכלות לעומק של הדברים העוברים עליו, וכן הסתכלות בתורה המדריכה אותו כיצד לרומם את הדברים ולהאיר אותם. על ידי כך שהאדם מתבונן בדברים אלו ופועל על פי השכל שבכל דבר, הוא זוכה להאיר את המלכות, ולמלא אותה בקדושה מופלאה ודוחה בכך את כל הטומאה וכל הכוחות הרעים.
לפי דברינו אנו מבינים, שהשכל שרבנו מלמד אותנו מורכב משני חלקים, שכל של הבנת התורה, ושכל של התייחסות למאורעות על פי התורה. אך ישנו עוד שלב שרבנו ממשיך בתורה נפלאה הזו והוא שזו התבוננות של המשיח, להפוך את ההתבוננות ואת כל מה שהאדם עובר, לעבודת ה'. בעבודה זו הכל מקבל חיות אחרת, חיות של עבודת ה', חיות של אור ה'. תורתו של משיח איננו תורה שכלתנית בלבד אלא תורה חיה ומעשית המעוררת את כל האדם להתקשר אל ה'.
יש עוד מקום להאריך בדברים, ואפשר ומומלץ ללמוד את התורה הזו עם פירושים שנכתבו עליה, ישנו פירוש של המוהר"ש שליט"א על תחילתו של ספר ליקוטי מהור"ן שם מורחבים הדברים שכתבתי, וכן עוד ספרים כגון פירושו של הרב קרמר ועוד מקורות.
הרב יצחק גרינבלט.

משך הזמן למשנה מקום משנה מזל
הרב דוד חי הכהן | כ"ד טבת תשס"ה

צדיק ובעל תשובה
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ד תשרי תשפ"ג

אין אדם נוקף אצבעו למטה
הרב שמואל אליהו | י אלול תשע"א
המשך
הרב אוריאל טויטו | כ"א אייר תשפ"ב

רבנים שונים

ללמוד כתבי הרב?
כ"א תמוז תשס"ב

השואה וההתייחסות הדתית אליה
ג אייר תשס"ב

מהי מטרת התורה?
כ"ב מרחשון תשס"ג

חלה, טבל ויין נסך
י"א סיון תשס"ב

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

עליה לקבר בניסן
הרב עזריה אריאל | כ"ג אדר ב' תשע"ד

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

דיון בין רבני הציונות הדתית ורבני החרדים
הרה"ג יעקב אריאל | ז ניסן תשפ"ג

קטניות להורה שמתארח אצל ילדיו
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

שימוש בחסה מסוג אייסברג למרור
מכון התורה והארץ | ח ניסן תשפ"ג
