שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • חול המועד

תפילין בחוה"מ

undefined

הרב שלום אילוז

י"ח שבט תשס"ט
שאלה
לכבוד הרב שליט"א, שלום ברצוני לדעת מדוע אין מניחים תפילין בחולו של מועד. שכן ידוע שמנהג הספרדים מאז התגלות ספר הזוהר הוא שלא להניח תפילין בחוה"מ ומנהג האשכנזים עד התגלות החסידות, היה גם להניח תפילין בחוה"מ. ונר’ שהטעם היחיד לאי-הנחת תפילין בחוה"מ הוא הזוהר הק’. וכדי להגיע להכרעה בנושא זה צריך לראות את מחלוקת הראשונים בעניין (ובד בבד ל’נטרל’ את גורם הקבלה שכן לא פוסקים הלכה ע"פ קבלה, ובפרט אם זו קולא,ולא פוסקים כהזוהר נגד גמרא מפורשת.) אקדים בס"ד ואומר שאליבא דכו"ע, יש ירושלמי מפורש (מו"ק פ"ג ה"ד) שאומר שמניחים תפילין בחוה"מ, ובבלי (מו"ק יט.) לא נתפרש עניין זה (אך אפשר בהחלט לומר שגם דעת הבבלי להניח, שכן רב אומר בירושלמי להניח, ובבבלי שם באותה סוגיא לא נתפרש ש’מתניתין דלא כרב’ משמע שגם דעת הבבלי להניח, ויש עוד ראיות שלכאורה גם בבבלי נראה שכן היו מניחים.) אך כבר בין רבותינו הגא’ מצאנו שאמרו שלא להניח, ומהם רב ששנא גאון ורב משה גאון, בה"ג, ספר העתים, ובין הראשונים (שודאי לא הושפעו מהזוהר), הרשב"א. אך באם נתייחס לרשב"א (שו"ת במיוחסות סי רל"ז, כמדומני) הוא מביא את הירושלמי ואינו דוחה אותו כלל אלא אומר ע"פ דברי התוס’ משום שגם חוה"מ נקרא אות אין להניח, ויש להעיר שלכאורה איך אפשר לדחות ירושלמי מסברא, ומה גם שהתוס’ במקום אחר, דחו זאת. ואני מניח, ששאר הראשונים, אע"פ שלא עיינתי בפנים אינם דוחים את הירושלמי מהלכה. ומאידך רבים מרבותינו הראשונים אחזו שיש להניח תפילין בחוה"מ ומהם שניים מעמודי ההוראה, הרא"ש והרמב"ם, וחלק מבעלי התוספות, הריטב"א, ועוד, וכן היה הנהג הפשוט בספרד עד הזוהר, ובאיטליא אפילו אחרי הזוהר. ומכיוון שבמחלוקת ראשונים זו נהג עמ"י בכל תפוצותיו להכריע שיש להניח תפילין בחוה"מ, ואם אנו מקבלים את ההנחה שכאשר הזוהר חולק על הפשט ובפרט שהוא מקל, יש לנהוג כהפשט ולהניח תפילין בחוה"מ . שכן לכאו’ איסור אי הנחת תפילין יותר חמור מקללת הזוהר (שיר השירים בחלק מהדפוסים דף ח). ואולי אפשר לעשות תנאי כמו שעושים בהנחת תפילין דרבנו תם (שאם זה לחיוב תעלה המצווה לחיוב, ואם לא הרי אלו כרצועות בעלמא) יש להדגיש שכל הכוונה פה זה להנחה בצנעא ולא בפרהסיא ח"ו.
תשובה
נכון שדין זה נתון במחלוקת ראשונים ואחרונים שלפני הזוהר ואחריו, אך כבר דורות רבים המנהג בארץ ישראל שלא להניח תפילין וכך יש לנהוג, ומ"מ מי שרוצה להניח תפילין בצנעא בחול המועד יכול לסמוך על הפוסקים שמתירים זאת ולהניחם אך לא יברך עליהם, מחמת ספק ברכות להקל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il