ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר יסודות האמונה

ההתחייבות במעמד הר סיני

391
שאלה
יש לי מספר שאלות באמונה שאין לי עדיין תשובה ברורה בעניין: 1. אם עם ישראל אמרו "נעשה ונשמע" במתן תורה, מדוע התחייבות זו מחייבת אותי (ואם תשיבני שנשמותינו היו במתן תורה, האם יעלה על הדעת לחייב אותי בצ’ק בטענה ש"נשמתי" חתמה על הצ’ק?!) 2. אם המעשים הכתובים בתורה הם מעשי בני אדם הניתנים לבחירה, כגון: אם משה רבינו לא היה חוטא בחטא מי מריבה, התורה הייתה כתובה אחרת. אם כן, איך ניתן לטעון שהתורה היא נצחית, הרי אין סוף והמושג "בחירה" הם מושגים הסותרים אחד את השני? 3. הובטח בספר שמות פרק ו’ פסוק ח’ לעם-ישראל: "והבאתי אתכם אל הארץ", כלומר שדור המדבר ייכנס לא"י, והרי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פרק י’ הלכה ד’ פסק שגזירה טובה מאת הקב"ה לא חוזרת אפילו אם בני האדם ירעו במעשיהם? אודה לכם מאוד אם תוכלו לענות על שאלותיי עם מקורות.
תשובה
התחייבות האדם לשמור תורה ומצוות לא מתחילה מכך שנשמתו הייתה במעמד הר סיני אלא בגלל שהאומה כולה קיבלה את התורה והוא כבן לאומה חייב בשמירה על חוקי האומה. הדבר המחייב הוא הקבלה הלאומית של התורה ושל כל פירושי החכמים שבמשנה והתלמודים וכד'. וכשם שכל אחד מחוייב לנהוג על פי קבלת האומה שלו, כך גם אנחנו מקבלים עלעצמינו לנהוג כפי שהאומה הכריעה וקיבלה על עצמה. מה עוד שגם השכל הישר מחייב אותנו לשמור מצות ולקבל את האמור בתורה. שכן אם עם שלם ראה את התגלות האלוקים והשתכנע בחובתו לקיים את הנאמר בה - כיצד אנו, שקבלנו מהם את עובדות הסיפור, נכחיש את מה שהם סיפרו שראו? לא הבנתי מדוע התורה אינה נצחית אם הייתה בחירה למשה רבנו. סוף סוף לאחר שבחר הדברים נקבעו מאז ולנצח. מכל מקום, התורה היא אכן נצחית כיון שהרעיונות הכלולים בה נכונים מאז ולתמיד. על שאלת הידיעה והבחירה כבר כתבו רבים, ותורף הדברים הוא שלמרות שיש לקב"ה ידיעה ברורה במה שעתיד להתרחש אין זה סותר את הבחירה של האדם (למרות שבשכל שלנו זה נשמע סתירה). ההבטחה על הכניסה לארץ לא הייתה דווקא לאנשים פרטיים אלא לאומה בכללה - והיא אכן נכנסה לארץ. ודבר חשוב הוא לדעת שכל הנבואות מתקיימות בסופו של דבר על פי המגיע לאדם, ועל פי מעשה האדם. וגם נבואה טובה אינה חוזרת, אבל מתפרשת על פי מה שמגיע לאדם ועל פי זכותו ומשעיו. הדוגמה שלפנינו: אםהיו ישראל זכאים הייתה הנבואה מפרשת על הדור היוצר ממצרים והוא היה זוכה לקיום הנבואה. ומשלא זכו נתפרשה הנבואה על דור אחר. וכך דרך הנבואה שיש לה תמיד כמה פירושים - והפירוש שנבחר להתגשם הוא על פי מעשה האדם. מי אמר שמעמד הר סיני בכלל היה?
עוד בנושא יסודות האמונה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il