שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה

נסיעה בהסעה במקום אחי

undefined

כולל דיינות בית אל

א סיון תש"ע
שאלה
אחי נוסע באוטובוס של בית הספר בתשלום. האם כשהוא לוקח את אופני מותר לי לנסוע באוטובוס במקומו, כשהוא מסיים שעה לפני?
תשובה
נראה שמותר לך לנסוע בהסעה במקום אחיך. כיוון שמשלמים עבור אחיך, זה דומה לשוכר. השולחן ערוך בחושן משפט סימן שח' סעיף ב' כותב שהשוכר את הבהמה להרכיב עליה אישה, מרכיב עליה כל אישה בין גדולה בין קטנה. ובטור שם הביא את דעת הרמ"ה, שסובר שאם שכר את הבהמה לצורך אישה מסוימת, אינו יכול לשנות לאחרת. אך הוסיף הטור שלדעת הרא"ש, וכן גם דעת הרמב"ן והרשב"א, הוא רשאי לשנות לאישה אחרת. וכן פסק שם הש"ך שהעיקר להלכה, וכן פסקו עוד אחרונים (עיין הרחבה בהערה למטה). ולכן גם במקרה שלך, כיוון שאין הקפדה על כך שתעלה על ההסעה, והבעיה היא רק התשלום, יכול מי ששילם לתת לך את מקומו כשיש צורך בכך. ברצוני להדגיש, שאין ללמוד מכאן למקרים אחרים, שנאמר שמותר לשוכר חפץ לתת לאחר להשתמש בו, כיוון שיש לנו כלל שאסור לשוכר להשכיר ולשואל להשאיל (גיטין דף כט ע"א), ואין כאן המקום להאריך בחילוקים שיש בדין זה, שבגללם כתבנו כאן שמותר. הערה: יש להעיר שגם בדעת הרמב"ן ושות', נחלקו האחרונים. בסימן שיא' בדין אדם ששכר סתם ספינה לקחת יין זה (יין מסוים) למקום פלוני, ובדרך טבעה הספינה, שהדין הוא שאם בעל הספינה יכול להעמיד לו ספינה אחרת, אין בעל היין יכול לומר שיביא יין אחר, כי קבעו יין זה בהסכם, ולכן יכול המשכיר להקפיד על יין אחר ועל השוכר לשלם לו את כל התשלום אע"פ שלא ממשיכים בדרך. ואע"פ שלשיטתם יכול השוכר לשנות מיין לדבר אחר, כאן שהיין טבע והוא אינו יכול לעמוד בהסכם, הרי המשכיר הרוויח שיכול לחסוך לעצמו את ההפלגה. וזו דעת הסמ"ע שאפילו אם הספינה לא טבעה אלא היין הלך לאיבוד, רשאי המשכיר להקפיד. לפי"ז במקרה שלנו היה מקום לומר שכיוון שהאח ששילם גמר מוקדם ואינו מחכה להסעה, יכול המשכיר להקפיד שלא יעלה אחר במקומו. אמנם נראה שיש כאן מקום הקפדה רק אם צריך לנסוע נסיעה מיוחדת בשבילו, כגון שהוא היחיד שיורד בתחנה האחרונה, ואף במקרה כזה, יש מקום לומר שביה"ס ודאי לא מקפיד ולא אכפת לו בכך אלא רק הנהג, וכאן הבי"ס הוא המשכיר ולא הנהג. אמנם הש"ך חולק על הסמ"ע וסובר שגם במקרה כזה אין יכול המשכיר להקפיד, אלא יכול להקפיד רק כשטבעה ספינתו וכעת עליו לטרוח להביא ספינה אחרת, וכן כתבו אחרונים נוספים, ונראה שכן העיקר להלכה. לכן להלכה אין כאן מקום הקפדה. הרב ניר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il