שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מדינת וממשלת ישראל

המדינה, התורה ומייקל ג’קסון

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ אדר א' תשע"א
שאלה
1. הרב אמנון יצחק אמר עיקרון שמנחה את המדינה. הוא הסביר בערך כך: "במדינת ישראל רוצים שיהיו ישראלים מערביים מודרניים אך לא יהודי כפי שהיה 2000 שנה. לא יהודי שומר תורה ומצוות. אמנם לא אכפת להם שיהיה פולקלור יהודי לאומי, קצת סופגניות, רעשנים , יום שבתון ביום כיפור. אך לא יותר. האופי של המדינה לא נקבע ע"י התורה אלא הדמוקרטיה תשלוט והחוק יקבע". האם יש צדק בדבריו? 2. ישנה טענה האומרת כי: קץ מגולה {המוזכר בגמרא} הוא למטרה רוחנית ולא שהגאולה- זה שנגדל כאן תפוזים ואז זה הסימן לגאולה. 3. בנוסף, אמר לי רב כי: "כל החגים נוסדו ע"י חכמי ישראל ואילו יום העצמאות ע"י חילונים", ולכן איך אפשר לציין בכלל יום כזה ולהשוותו לשאר החגים? 4. עוד אמר אותו רב כי: "החגים היהודיים זכר לנס רוחני ואילו יום העצמאות הינו למדינה דמוקרטית חילונית שהוקמה כאן" ובנוסף: כל החגים מוזכרים בשולחן ערוך ובהלכה, ויום העצמאות זה משהו חדש שלא מוזכר כלל באף משנה ברורה וכד’. 5. יש לי חלום. להיות גדול במוסיקה כמו מייקל ג’קסון. הבעיה היא שבשביל להצליח ברמה כזו צריך לעזוב הרבה את המשפחה, ובשביל להופיע במקומות הגדולים באמת ובפסטיבלים ענקיים באירופה - אי אפשר עם שירים חסידיים או יהודיים. זה אולי נחמד קצת - אך לעולם לא אגיע לרמה של מייקל ג’קסון עם רפרטואר שירים יהודי. אז מה לעשות? לשלם מחיר ולקיים פחות מצוות? הרי עצם ההופעות האלה אולי אסורות, אז להופיע רק בחתונה בישראל? זה לא ישפיע הרבה. זו ממש דילמה.
תשובה
1. נכון שיש יהודים רבים שלא יראי שמים והכפירה באמונה שאצל הגויים חדרה גם לליבם, אולם יש גם רבים שהם יראי שמים והם רוצים לראות מדינה יהודית. זהו אחד מן הבירורים הגדולים שיתבררו בעתיד. אנו מאמינים שמדינת ישראל בסופו של דבר תהיה מדינה שהשלטון יתנהג בה על פי יסודות האמונה. לבינתיים אור האמונה וחושך הכפירה משמשים בערבוביה. אולם על כך למדנו, גדול קידוש ה' מחילול ה' - במקום שיש תערובת של קידוש ה' וחילול ה' יש לשים לב על הקדושה שהיא לבסוף תכבוש ותוביל. 2. היעוד של הגאולה הוא החזרת עם ישראל למדרגה בה הרוח והחומר מאוחדים ומחזקים אחד את השני. המחשבה שהטוב החומרי של ארץ ישראל סותר את הגאולה הינה מחשבה גלותית. חז"ל במפורש דיברו על פירות הארץ הממשיים ולא על משהו מופשט דמיוני. 3. אי אפשר להשוות. אולם יום העצמאות נוסד על ידי תקנות הרבנות הראשית. הבסיס לקביעת היום זה החיוב לומר הלל על כל נס והצלה שזוכים לו עם ישראל. 4. מכיון שכל הספרים נכתבו לפני שקמה מדינת ישראל לא יתכן שיום העצמאות יופיע במשנה ברורה או בשולחן ערוך. הודאה על נס אינה נעשית על הצלה רוחנית בלבד אלא גם על הצלה גשמית. כך בפורים וכך בחנוכה. תעיין בתפלת על הניסים ותראה על מה אנו מודין . 5. אין להתלבט. כוח האמונה והקדושה שווה את כל הויתורים שבעולם. אדם לא מפסיד מכך שהוא שומר על אמונתו. הרווחים הם בכל המישורים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il