- הלכה
- ברכות השחר
משמעות המילים בברכות השחר
שאלה
השאלה שלי פשוטה ותמימה, אבל באמת חשובה לי מאוד:
מדי בוקר אנו אומרים: "מודה אני לפניך מלך אל חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך". אבל הרי ידוע שהאני האמיתי היא הנשמה והיא זו שמדברת שנאמר: "...וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה", ואנקלוס מתרגם על אתר: "..ונפח באפוהי נשמתא דחיי והות באדם לרוח ממללא" - הרי שהנשמה היא האני האמיתי והיא זו שמדברת, הגוף רק מקיים את רצון הנשמה.
ולכן, השאלה מתבקשת: כיצד יכול הגוף להודות שהקדוש ברוך הוא החזיר בו את נשמתו שהרי הוא גולם ואינו מדבר מרצונו?!
ואותה שאלה שבה ועולה לכל אורך ברכות השחר, למשל:
"..ועתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבוא" - מבחינה דקדוקית ישנה בעיה לוגית שהרי ממני = מ + אני, אבל הרי האני זו הנשמה ולא הגוף כפי שמשתמע מנוסח הברכה?
אודה לתשובת הרב,
תשובה
אדם אומר גם הנשמה שלי וגם הגוף שלי והשכל שלי והרגש שלי אם כן מי הוא זה שכל אלו שלו שהגוף והנשמה והשכל והרגש שלו זה כללות האדם שכל חלק ממנו הוא חלק של כל האדם. כמו שהאדם אומר הלב שלי, המח שלי ומה המשמעות של המלה שלי למי שייך הלב והמח אלא הכוונה לכולי.

נוסח ברכת "שלא עשני גוי"
הרב עזריה אריאל | ט"ז אייר תשע"ד

ללמוד לפני ברכות התורה
הרב יצחק בן יוסף | ז כסלו תשע"ג
ברכת אשר יצר לאשכנזים
הרב אליעזר מלמד | ח תשרי תשס"ח

ברכת התורה באמצע הלילה
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
מאבק פרטי על ארץ ישראל
כ"א מרחשון תשס"ב
גובה רוחני אחרי יום כיפור
כ"א מרחשון תשס"ב
ישיבה לעומת עיירת פיתוח
כ"א מרחשון תשס"ב
דין כיור שנמצא במקלחת
כ"א מרחשון תשס"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

נוסח ברכת הבנות של ערב שבת
רבנים שונים | ט אדר תשע"ז

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

נוסח ברכת הבנות של ערב שבת
רבנים שונים | ט אדר תשע"ז
דיני אבלות
הרב בנימין במברגר | י"ז סיון תשפ"ג
האם קיים מצוה?
הרב חיים שריבר | י"ז סיון תשפ"ג

מה נחשב הפסק בין לקידוש לסעודה?
הרב יצחק בן יוסף | י"ז סיון תשפ"ג
