שאל את הרב

  • הלכה
  • הפסק בתפילה

עצירה בברכת מודים

undefined

הרה"ג דוב ליאור

כ"ג שבט תשע"ב
שאלה
לפי מה שאני יודע אם אדם מתפלל לאט ולבינתיים הציבור כבר מתחיל קדיש אז צריך לעצור, להחזיק אצבע על הסידור היכן שעצרתי ולהקשיב לחזן ולהתכוון לצאת ידי חובה. רק חבר שלי אמר לי השבוע שהוא מכיר הלכה שאומרת שבברכת ’מודים’ לא עוצרים. האם זה נכון? והאם יש הבדל בין אם אני עוצר כדי להקשיב לקדושה או לברכת כוהנים? כמו כן האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא? תודה רבה
תשובה
צריך רק לשמוע "אמן, יהא שמיה רבה...". בתוך שמונה עשרה אסור להפסיק ורק ל"יהא שמיה רבה" יפסיק. גם לברכת כהנים מותר לו לשמוע, רק לא באמצע ברכה אלא בין הברכות, שיש כלל "שומע כעונה", הרי הוא לא מפסיק בדיבור אבל אם הוא שומע זה נחשב שהוא מוציא אותו ידי חובה. ששומע כעונה זה נחשב שהוא אומר את הדברים למרות שזה לא נחשב לו כהפסקה כאלו הוא מדבר, שלדבר ממש אסור אפילו דברי קדושה זה נקרא הפסק, אבל אם שומע הוא יכול לצאת ידי חובה. אבל אם הוא לא באמצע שמונה עשרה מותר לו לשמוע יותר, למשל, באמצע פסוקי דזמרה או אפילו בין ברכות ק"ש, כגון: שסיים יוצר המאורות או אוהב עמו ישראל, מותר לו לענות יותר, כגון: על קדיש או קדושה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il