ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

כוונות בתקיעת שופר | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח אלול תשס"ד

כוונות בתקיעת שופר


הרב אליעזר מלמד

שאלה:
אילו כוונות צריך להתכוון אדם התוקע בשופר? האם ישנו ספר שבו ניתן ללמוד את כוונות התקיעות?

תשובה:
צריך לכוון לקיים את מצוות ה' יתברך שצוונו לשמוע קול שופר בראש השנה. כוונה זו היא העיקרית והיא מעכבת.
בנוסף לכך הובאו עוד טעמים לתקיעת שופר. בגמרא אמרו שיותר מהודר לתקוע בשופר של איל, כדי להזכיר את עקדת יצחק. וכן אמרו בגמרא שתקיעה היא ביטוי של שמחה, ושברים ותרועה של אנחה ובכי. והראשונים הדגישו את הטעם שהשופר מעורר לתשובה. וכפי שנאמר: אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו.

אזכיר עוד טעם מרבי משה קורדברו (הרמ"ק), שמרחיב את כוונת התשובה שבתקיעה: התקיעה הראשונה שבכל סידרה מבטאת את הישרות הטבעית של הנשמה, היא מבטאת את הילד הרך שעוד לא טעם טעם של חטא והוא נקי וטהור מעוונות. לאחר מכן, כשהילד גדל הוא נפגש עם סיבוכי ונפתולי העולם הזה, נאבק ומתנסה, וגם נופל וחוטא, ואת זה מבטאת התרועה, פעם כאנחה ופעם כבכי, על הפגמים שנאחזו במידותינו, ועל החטאים שנכשלנו בהם. ולאחר מכן מסתיימת הסדרה בתקיעה פשוטה נוספת, אשר שוב חוזרת ומבטאת את הישרות ואת הטוב, אך הפעם זה לאחר החזרה בתשובה, לאחר בקשת הסליחה.
ולבסוף, בסיום כל התקיעות, תוקעים אנו תקיעה אחת גדולה וארוכה, המבטאת את סיום כל המאבקים והיסורים, את התיקון הגמור. את המעלה של הבעל תשובה, שדוקא לאחר החטא והכשלון, הוא מגיע אל השלמות כאדם עשיר בנסיונות, ואשר למרות הכל הצליח להתגבר על כל הקשיים ולתקן את נפשו. ועל זה אמרו: במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד (ברכות לד, ב).

לתשובת הרב יעקב אריאל.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il