- שבת ומועדים
- ספר במדבר
370
שאלה
לכבוד הרב שלום....
בפרשת במדבר במנין בני ישראל, תמיד המספר הסופי הוא מספר עגול חוץ ממנין הבכורים, רציתי לדעת אם המספר שהתורה מביאה הוא המדויק או לא?
אשמח למקור אם אפשר
תודה רבה
תשובה
לשואל שלו',
לשאלת הדיוק במספרי המפקדים נדרש סבי מורי ר' אשר וסרטיל זצ"ל בספרו "ברכת אשר" על ספר במדבר, וכך נאמר שם (במדבר ג, מג):
"שנים ועשרים אלף שלשה ושבעים ומאתים". דומה שזה המספר היחיד בספר במדבר שבו יחידות, ובכלל מספרים כאלה נדירים במקרא. ראוי לבדוק פעם, אימתי הם מופיעים (להוציא מניין שנות חיים). וראה מאמרו של הרב אלחנן סמט שי' "שיטת עיגול המספרים במפקדי בני ישראל" (בעיוניו לספרנו, סדרה שניה עמ' 144), שם כתב: מסתבר שבאופן עקרוני, התורה מעגלת את המספרים, ואילו במקום שניתן מספר מדויק - במפקד הבכורות בישראל - נעשה הדבר מפני הצורך לחשב את מספר הבכורות העודפים, שאותם יש לפדות בחמישה שקלים כל בכור. על כך העיר הגאון ר' אביגדר נבנצל שליט"א: אבל בספר דברי הימים א' (ז, ז), בפרשה הראשונה של יחוסי בנימין ומספר גבורי חייליו, אין הכתוב מעגל את המספרים, אלא מונה מנין מדוקדק - "חֲמִשָּׁה רָאשֵׁי בֵּית אָבוֹת גִּבּוֹרֵי חֲיָלִים וְהִתְיַחְשָׂם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וּשְׁלֹשִׁים וְאַרְבָּעָה".
לכך יש לצרף את דבריו של הגאון ר' חיים קנייבסקי שליט"א בספרו "טעמא דקרא" (במדבר א, כ) שכתב: בכל השבטים היו מאות שלמות חוץ משבט גד שהיה חמישים. ויש לומר דבכל השבטים לא חשיב פרטא זוטא כמו שכתוב בבכורות (ה ע"א), ולכן אם היה יותר מחמישים חשיב ליה במאה ואם היה פחות מחמישים חשיב ליה במאה הקודמת, וכמו שכתוב בקדושין (יב ע"א): כיון דנפקא להו מפלגא קרוב לאלפים קרי ליה. אבל בגד שהיה ממש חמישים בצמצום, מוכרח לחושבם. ועיין רמב"ם (הלכות קידוש החודש יג, ט). ע"כ.
בברכה נאמנה

בחירת שם לילד בכור
הרב דוד חי הכהן | ט"ו שבט תשפ"ה
