- הלכה
- טבילת כלים
טבילת כלים העשויים מפלסטיק ומתכת
שאלה
שלום.
שמעתי בשם הרב שכלי העשוי בחלקו מפלסטיק (כגון סכין עם ידית פלסטיק), אינו טעון טבילה אלא בחלק המתכת שבו.
האם זה נכון?
לכאורה, קימ"ל ש’אין טבילה לחצאין’, וכיוון שהכלי הוא אחד וחלקו העיקרי עשוי מתכת, טעון כולו טבילה.
(וכן משמעות דברי השו"ע ק"כ ס"ז).
ובכלל, אם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו, שוב אינה ’כלי סעודה’ ואינה טעונה טבילה גם אם עשויה מתכת?
(הערתי - מתנאל גלעדי - לגבי המשפט האחרון שבשאלה, אני מבין כוונתו שאם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו אז מה החילוק אם עשויה מפלסטיק או ממתכת? סוף סוף אינה מוגדרת כ"כלי סעודה" וממילא אינה טעונה טבילה מכל מקום.)
תודה.
תשובה
זה נכון שיטביל רק את הברזל וזה גם נכון שאין טבילה לחצאין - כי את כל הסכין הוא צריך להכניס בבת אחת, אבל במקום שהמתכת מחוברת לפלסטיק זה נקרא בית הסתרים, ולדעת הר"ש בית הסתרים בכלים זה לא מעקב. רק את כל הלהב צריך להכניס.
אם זה כלי אחד מכיוון שהכל מתכת הכל חייב, אבל אם חלק מפלסטיק לעניין טבילה החלק הזה של הכלי לא צריך טבילה ועדיין הוא נקרא כלי אחד.
טבילת מכשירי חשמל

מדד טמפרטורה לבשר - האם צריך להטביל?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א
טבילת כלים תוצרת הארץ
הרבנות הראשית לישראל | ז סיון תשפ"א

האם מקוה כלים צריך ב' אוצרות
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח אב תש"פ
טבילת קומקום חשמלי
הרב רואי מרגלית | כ"ב ניסן תשס"ה

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

חיוב מגילה לנשים בפורים
ו אדר תשס"ב

יין שביעית בפורים
ו אדר תשס"ב

הכשרת תנור
ל שבט תשס"ב

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

קבלת שבת מוקדמת בשעון קיץ
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד סיון תשס"ב
קידוש על יין אדום או לבן
הרב בנימין במברגר | ו אדר א' תשס"ח

אישורי הגעה לאירועים מעורבים
הרב דוד חי הכהן | ב תמוז תשפ"ב

הכשרת מיקרוגל קילקלה אותו
הרב נועם דביר מייזלס | ב תמוז תשפ"ב

בנות דודות חילוניות
הרב דוד חי הכהן | ב תמוז תשפ"ב
