- הלכה
- טבילת כלים
טבילת כלים העשויים מפלסטיק ומתכת
שאלה
שלום.
שמעתי בשם הרב שכלי העשוי בחלקו מפלסטיק (כגון סכין עם ידית פלסטיק), אינו טעון טבילה אלא בחלק המתכת שבו.
האם זה נכון?
לכאורה, קימ"ל ש’אין טבילה לחצאין’, וכיוון שהכלי הוא אחד וחלקו העיקרי עשוי מתכת, טעון כולו טבילה.
(וכן משמעות דברי השו"ע ק"כ ס"ז).
ובכלל, אם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו, שוב אינה ’כלי סעודה’ ואינה טעונה טבילה גם אם עשויה מתכת?
(הערתי - מתנאל גלעדי - לגבי המשפט האחרון שבשאלה, אני מבין כוונתו שאם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו אז מה החילוק אם עשויה מפלסטיק או ממתכת? סוף סוף אינה מוגדרת כ"כלי סעודה" וממילא אינה טעונה טבילה מכל מקום.)
תודה.
תשובה
זה נכון שיטביל רק את הברזל וזה גם נכון שאין טבילה לחצאין - כי את כל הסכין הוא צריך להכניס בבת אחת, אבל במקום שהמתכת מחוברת לפלסטיק זה נקרא בית הסתרים, ולדעת הר"ש בית הסתרים בכלים זה לא מעקב. רק את כל הלהב צריך להכניס.
אם זה כלי אחד מכיוון שהכל מתכת הכל חייב, אבל אם חלק מפלסטיק לעניין טבילה החלק הזה של הכלי לא צריך טבילה ועדיין הוא נקרא כלי אחד.
טבילת מכשירי חשמל

לאכול עוגיות בצלחת לא טבולה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד אלול תש"ע
טבילת טוסטר אובן
הרבנות הראשית לישראל | ט"ו מרחשון תשפ"ב
טבילת כלים
כולל הלכה בית אל | ט ניסן תשפ"ג
מקווה כלים
הרבנות הראשית לישראל | כ"ב ניסן תשפ"ג

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

זמן תפילת הדרך
ל שבט תשס"ב

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

מסורתי שמוציא אחרים
ל שבט תשס"ב

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
שאלות בעניין שיעור כזית
הרב דניאל קירש | י"ג תשרי תשפ"ד

אכילת קבע מחוץ לסוכה כדרכו בחול
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד
שימוש ברמקול מכני בשבת
הרב דניאל קירש | י"ד תשרי תשפ"ד
