- הלכה
- שאלות כלליות
שאלה
שלום לכבוד הרב!
א. ברשותנו כסא בטיחות לרכב (משומש), שלא השתמשנו בו מאחר והיה לנו אחר. התכוונו למוסרו למשפחה נזקקת, אך עדיין לא עשינו זאת. בינתיים נשבר הכיסא שלנו והתחלנו להשתמש בכיסא זה מתוך כוונה לתת כסף לצדקה (100 או 200 ש"ח) במקומו. האם זה בסדר? או שחייבים לתת דוקא אותו?
ב. בעבר היה לי מכשיר סלולרי כשר (מטעמי חסכון). אח"כ כשהיה לי קשה להסתדר ללא SMS רציתי להחליפו במכשיר רגיל אך הצהרתי שאיני מעוניינת להתחבר לאינטרנט, ואכן החלפתי למכשיר רגיל ללא אינטרנט. איני זוכרת אם אמרתי בלי נדר או לא. בד"כ אני אומרת, ובנוסף בעבר התניתי שכל חומרה שאנהג בה בעתיד היא בלי נדר.
כעת התעורר הצורך להשתמש באפליקציית הניווט WAZE וחשבתי להתחבר לאינטרנט עם סינון של רימון (יש לי אפשרות גם לחסום תמונות).
האם זה אפשרי או שצריך התרת נדרים?
תשובה
לשואלת, שלום!
א. אם התכוונתם (ואמרתם זאת בפיכם) לתת את הכסא למשפחה נזקקת מסוימת, שידעתם שזקוקה לו, אסור להשתמש בו ולתת כסף בתמורה ללא הסכמתם. ואם האמירה לא התייחסה למשפחה מסוימת, מותר להחליף את הכסא בכסף בערכו הממשי של הכסא, על פי אומדן זהיר ומבוסס.
הרמ"א (יו"ד סי' רנט ס"א) כתב: "אם הקדיש כלים, יכול למוכרם לפני שלושה בקיאים בשומא, ונותן דמיהם לצדקה". לפי זה ניתן להמיר את כסא הבטיחות בכסף בערכו, על פי אומדן מבוסס כאמור. אלא שבשו"ת בית אפרים (יו"ד סי' נו, מובא בפתחי תשובה שם סק"ב) חילק בעניין זה, שאם האמירה היתה לייעד את החפץ לעני מסוים אי אפשר להחליף אותו בכסף ללא הסכמתו. וכיוצא בזה בערוך השולחן (שם ס"ג), על התורם בגד לצדקה: "נראה דאם מה שנדר הבגד להעני היה מפני שהעני היה צריך לבגד - אינו יכול ליתן ממון, אם לא ברצון העני; אך אם כוונתו היתה לשם צדקה בעלמא - יכול ליתן ממון תמורתו".
ב. מאחר שידוע לך שהתנית בעבר שברירת המחדל היא "בלי נדר" אלא אם כן ייאמר אחרת, האמירה שאינך רוצה להתחבר לאינטרנט איננה נדר ואין צורך בהתרת נדרים.
כיסוי התפילין של יד בסודר או זקט
הרב דניאל קירש | י"ד שבט תשפ"ה
לאפרושי מאיסורא מול בזיון דברי תורה
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשפ"ה
