ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב הלכה שאלות כלליות

תשלום לרשות הטבע והגנים

שאלה
טיילתי ב"יהודייה" שבצפון. נכנסתי דרך קצרין (ולא דרך התחנה של רשות הטבע והגנים שנמצאת בכיוון אחר), כיוון שהתחלתי מהבית של חבר שלי שגר בקצרין, סיימנו בעין המשושים, אבל לא עלינו בסוף המסלול לתחנה של רשות הטבע והגנים, אלא המשכנו בכיוון הכביש, כדי לתפוס טרמפים. בכל אופן, לא נהניתי מהתחנות של רשות הטבע והגנים- לא השתמשתי בחנייה, בברזי מים, בתדרוך, בשירותים וכו’. אבל הם בכל זאת טוענים שאני צריך לשלם דמי כניסה על הסימון שבילים שהם עושים במסלול, על ניקיון המסלול, ועל הפקח שנמצא במעיינות. אני חושב שאני לא צריך לשלם על כך, כיוון שהם עושים זאת באופן כללי לצורך כל המטיילים ולא בשבילי באופן ספציפי- "זה נהנה וזה לא חסר", וזה לא כמו שאם הייתי משתמש בברזים שלהם בתחנות, שזה שימוש אישי שלי, ואני מבין שאולי על זה צריך לשלם. מה הדין? האם אני צריך לשלם על שהלכתי בשבילים של המסלול למרות שלא השתמשתי בשירותים בתחנות המידע של רשות הטבע והגנים?
תשובה
שלום וברכה, התשובה בקצרה: אתה אכן פטור מלשלם. מקורות והרחבה: היכולת של רשות הטבע והגנים לגבות תשלום על כניסה למסלולים נובעת מן הכלל ש"דינא דמלכותא דינא". בדינא דמלכותא שהנתבע לא גזל את מה שאינו שלו, אלא רק חל עליו חיוב מדיני המדינה לשלם, אין לו חובה להתאמץ לשלם יותר ממה שהמדינה מנסה לגבות ממנו. לא מוטל על האדם להיות הגובה של המדינה, אלא תפקידה של המדינה הוא לגבות מן האדם את המגיע לה. לאור זאת במקרה שלנו, אם יוצא ממקום שיש בו עמדת גביה של רשות הטבע, אסור לאדם לנסות להתחמק מתשלום, מפני שפה המדינה לא מחלה על זכות הגביה, אך אם הוא נכנס ויוצא במקום בו אין עמדת תשלום, המדינה החליטה לא לממש את זכות הגביה שלה, ולכן לא מוטל על האדם ללכת במיוחד לשלם בעמדת תשלום. כל זאת אם אכן לא חיסר מרשות הטבע והגנים, אך אם חיסר כגון ששתה מים מברזיה שהתקינו וכדומה, חלה עליו חובת תשלום לא מדינא דמלכותא, אלא מחמת שגזל דבר שאינו שייך לו, ופה הוא חייב להתאמץ ולהחזיר את חובו. יש להסתפק במקרה זה האם שתיית המים מחייבת אותו לשלם כבר תשלום מלא על השימוש במסלול, ולמעשה אפשר להקל ולשלם רק את שווי שתיית המים. האופן לעשות זאת הוא לשלם פעם אחת תשלום מלא גם כאשר אינו חייב, ואחר כך יכול להמשיך וליהנות גם כאשר הוא מחסר, עד שיחסר את שווי התשלום ששילם. בברכה הרב יהודה חי לנזר
עוד בנושא שאלות כלליות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il