- תורה, מחשבה ומוסר
- לשון הרע
ארור מכה רעהו בסתר
שאלה
ב"ה
שלום כבוד הרב
המשך חכמה בדברים פרשת כי תבוא פרק כז פסוק כד כותב:
ארור מכה רעהו בסתר. דבגלוי יענשהו בית דין "פצע תחת פצע" וכו’, אבל בסתר אם יתבעהו בבית דין יכפור בו. ואי דיהיה צריך שבועה, הלא מדין תורה כופר הכל פטור, ומפורש בכתוב דפטור.
האם היום אפשר לתבוע בדין תורה כל כך? יש מקרה כזה בגמרא?
תודה
תשובה
לשואל שלום,
דומני שדברי בעל ה"משך חכמה" לא הובנו כראוי, לכן אסביר דבריו כפי שהבנתים בעניותי. בעל ה"משך חכמה" מבאר מדוע הכתוב התייחס בחומרה דווקא למי שמכה רעהו בסתר. וכי המכה את רעהו לעין כל עשה מעשה פחות חמור?! על כך מבאר ה"משך חכמה" שמי שמכה את רעהו בגלוי יבוא על עונשו בבית הדין "פצע תחת פצע" (וכדרשת חז"ל שהכוונה היא לתשלום ממון ולא לפצע ממש), אבל מי שמכה את רעהו בסתר, עלול לצאת בלא כל עונש, שכן כשיתבעוהו בבית דין, ביכולתו לכפור במעשה, שכן ממילא אף אחד לא ראה אותו בשעת המעשה. לכן כותבת התורה "ארור" דווקא על מי שמכה רעהו בסתר.
בברכה נאמנה
אם אפשר ביאור לסעיף ד
הרב חיים שרייבר | א סיון תשפ"ג
אבק לשון הרע בשוגג
הרב יצחק גרינבלט | ה כסלו תשע"ג

שאלות בהלכות שמירת הלשון
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב מרחשון תשפ"ג

לשון הרע על אדם שהשומע לא מכיר
הרב שמואל אריאל | י"ח תשרי תשע"ז

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

אחיה השילוני מבני לוי
א סיון תשע"ב

יופיה של שרה אימנו
כ"ט אייר תשע"ב

מדוע עשיו לא כיבד את אמו
י"ג סיון תשע"ב

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב
הדלקת נרות שבת בנרות חנוכה
כולל הלכה בית אל | ט אדר ב' תשע"ד

מתי מדליקים את השמש בחנוכייה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח כסלו תשפ"ג

סדר הדלקת נרות חנוכה
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ה כסלו תשע"א

הדלקת נרות חנוכה בשעה מוקדמת
הרב יצחק בן יוסף | י כסלו תשע"ז

Ocd ותפילה במניין
הרב עזריה אריאל | כ"ד כסלו תשפ"ד
יחסי אישות בתקופה של מלחמה
הרב גדעון ויצמן | כ"ד כסלו תשפ"ד
