- תורה, מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
שאלה
לכבוד הרב:
כידוע ה’ לא מעמיד אדם בניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו...
מדוע בכל זאת רואים אנשים שלא עומדים בניסיון? למשל אדם שזכה בפיס והתאבד, או אדם שאיבד את שפיות דעתו, או אדם שקיבל מחלה והתמוטט מזה..... ואם נגיד שזאת היתה בחירה של אותו אדם שלא לעמוד בניסיון למרות שכן יש לו כלים בשביל זה... אי אפשר לאמר זאת על אדם שאיבד את שפיותו כי זה לא בשליטתו...
מחכה ומצפה לתשובתכם בקרוב.
אם אפשר לענות לי תשובה עבור אחותי שעדיין לא בקיאה במושגים של אמונה וביטחון ידיעה מול בחירה וכו’.
בתודה מראש
תשובה
ב"ה
שלום רב.
שמחתי על השאלה היפה. מאוד חשוב מאוד לשאול שאלות כאלו שמעסיקות אותנו, שעל ידי שאלת שאלות כאלו אנו זוכים להתקדם.
אחד מהדברים החשובים ביותר הוא ללמוד איך ה' יתברך מנהיג את העולם. כבר נאמר בנביא "כבוד אלוקים חקור דבר" והסביר המהר"ל מפראג זצ"ל שיש חשיבות גדולה לחקור וללמוד את הנהגת ה', איך ה' מנהיג את העולם.
ככל שאנו זוכים להבין יותר את הנהגת ה', כך אנו זוכים להיות יותר מחוברים אליו יתברך.
אחד מהיסודות הגדולים ביותר ביהדות הוא הבחירה החופשית. לכל אחד יש בחירה חופשית האם לעשות טוב או לא.
היסוד הזה חשוב מאוד, שהוא הנותן משמעות לכל החיים שלנו. כשאדם עושה מעשה מתוך בחירה חופשית הוא מגלה את הרצון שלו ואת הקישור שלו לדברים, וממילא מגלה את עצמו. מעשה בלי בחירה חסר משמעות. ביהדות מעשה בלא בחירה מוגדר כאונס, ובאופן כללי בדרך כלל לא נענשים עליו.
ה' יתברך הוריד אותנו לעולם כדי לעשות מתוך בחירה וכך המעשים שלנו מקבלים משמעות וערך, ועל ידי מעשים אלו אנו זוכים לשכר. אם לא הייתה בחירה חופשית לא הייתה משמעות למעשים שלנו וממילא לא היה שייך לתת לנו שכר על אותם המעשים.
הבחירה החופשית של האדם היא מרכז החיים שלנו, לכן בדרך כלל לא ניטלת מהאדם הבחירה.
אמנם, מטובו של ה' אלינו זה שה' יתברך לא נותן לנו התמודדות שאין בנו את הכוחות לעמוד בה, אבל עדיין ה' יתברך משאיר לנו את האפשרות, שהיא חייבת להיות כדי להשאיר את העקרון של הבחירה החופשית.
כך אפשר להבין את הדברים בפשטות, אך חשוב להמשיך וללמוד את הדברים, להמשיך ולהתבונן בנושאים האלו ובעוד נושאים עקרוניים וחשובים, ועל ידי לימוד זה לבנות לנו עולם רוחני מפואר.
בברכה
הרב יצחק גרינבלט.