שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום הרב, קודם כל תודה רבה על התשובה. א. אני לומד בישיבה ומנסה לעשות זאת בצורה מסודרת, הבעיה שהרבה פעמים עולות לי שאלות שאינני מוצא להם פתרון, ולא תמיד יש למי לפנות וכד’. ב. כבוד הרב, כבר חשבתי על נסיון לתשובה זו, אך התשובה שנתן הרב נכונה בתנאי שלאלוהים באמת אכפת משאר ההתנהגויות של בני האדם, ואז אם הוא ממשיך לעשות אותות למשה- סימן שהוא נאמן. אך אילו נצייר שהאלוה רצה שנקיים רק את עשרת הדברות, וכל השאר לא אכפת לו.. אז ממילא משה באמת מקיים את שליחותו וגורם לכך שהעם יקיים את עשרת הדברות.. אך אם משה מוסיף עוד מצוות מעצמו זה לא אכפת לאלוה! ממילא נמצא שיכול להיות שמשה ממציא והאלוה ממשיך להיות איתו.
תשובה
ב"ה שלום לך מוטי היקר. שמחתי לשמוע שאתה זוכה ללמוד בישיבה תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם. יחד עם זאת קשה לי שאתה לא יכול למצוא את התשובות לשאלות שלך בישיבה שבה אתה לומד. אשמח אם תוכל לכתוב לי איזו ישיבה וננסה לראות איך בקרבת מקום תוכל למצוא תשובות לכל השאלות שלך. פעמים שאפשר להשלים את הצורך החסר בישיבה או לאדם הנמצא בישיבה, על ידי עזרה מבחוץ. במשך השנים זכיתי לעזור גם בדברים כאלו, ואף שאין לי בעיה לכתוב תשובות על הדברים, נראה לי שבכך אוכל לעזור לך הרבה יותר. ובכל זאת, אחזור למשה רבנו. אחד מהיסודות החשובים ביותר הוא שה' יתברך הוא תכלית הטוב, וכפי שמרחיב על כך הרמח"ל בספריו, וכל בריאת העולם הייתה כדי להיטיב. כל נתינת התורה היא כדי להיטיב לנו. היסוד הגדול ביותר לשליחות היא שהשליח לא משנה ממה ששולחים אותו. ברגע שהשליח משנה, ממילא כל השליחות בטלה. ברור לנו שה' יתברך יודע את ליבות בני אדם, ומבין לכל מעשיהם. ולכן לא יכול להיות שה' יתברך בחר במשה רבנו אם משה לא היה תכלית השלמות באנושים. כאשר אנו למדים על דמותו של משה רבנו, אנו למדים על הגדלות העצומה שהייתה בו, ועד היום אין אדם המסוגל לחלוק על משה רבנו. עד כדי כך שהנביא אומר בסוף מלאכי "זכרו תורת משה עבדי" ונאמר על משה "בכל ביתי נאמן הוא". משה הוא הישר ביותר בפני ה', והוא זוכה לקבל את דבר ה' כי יש בו את מידת הענוה בשלמות הגדולה ביותר. לכן ברור הדבר שמשה לא פורש מדבר ה' בשום דבר, שכן אם היה עושה כן, דבר ה' לא היה מתגלה אליו. אלא שיש פעמים בודדות כאשר משה מבין את רצון ה' כגון להתפלל על עם ישראל וכדומה, שהוא עושה את מה שהוא מבין שזה באמת רצון ה'. אך ודאי שאין למשה מקום לשנות. דבר נוסף. התורה היא תורת אמת, ואת זאת אפשר להוכיח בהוכחות רבות וגדולות, וממילא לא יכול להיות שמשה המציא תורה, שאז ההוכחות לאמיתות התורה לא היו מתקיימות. לכן, אין מקום להבנה כזו שמשה הוסיף או שינה מדעתו, שחשיבה זו רק מבטלת את האפשרות שמשה יהיה נביא של ה'. אין פשרת לנבואה, אין דרך ביניים, ולכן אדם שאינו צדיק לא יוכל להיות נביא. סליחה שאני מקצר, אך נדמה לי שהדברים ברורים, ואם בכל זאת תרצה הרחבה כתוב אלי. בכל אופן אני מחכה לשמוע יותר פרטים על מקום הלימוד שלך, ולנסות לעזור לך בבירורים שלך. בברכת הצלחה רבה הרב יצחק גרינבלט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il