שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה

תשובה על הונאה - הבהרות

undefined

כולל דיינות בית אל

י"א מרחשון תשע"ה
שאלה
תודה רבה. א. החברה שבבעלותי מייצרת אריזות למפעלים. לכל אריזה גרפיקה אחרת ומיפרט אחר שמחייב הדפסה יעודית , חומרים יעודיים , עיבוד עם דרישות מסוימות וכו . ב. המחירונים מתגבשים בדרך כלל הדדית עם הלקוח ומגדירים מחיר לכל מוצר שהוא מזמין באופן סדיר. ג. למוצר זה , ככלל שזכור לי, אכן לא היה מחיר מוסכם והלקוח רשם את המחיר ד. כך שעקרונית ניתן לומר שהמחיר שהוא הזמין היה על דעתו וכו . אבל חייבים לציין שהמחיר היה גבוה פי כמה מאריזות דומות אחרות , כך שיש מקום להנחה שהיתה פה טעות של קלדנות .(אם כי אם אני מנסה לשחזר את כוונתו לפני הטעות - כנראה שהמחיר לא היה מספק אותנו , אבל כמובן שלא היינו דורשים את המחיר הכל כך גבוה שרשמו ) ה. רציתי שוב להזכיר שלאחר מיספר שנים פניתי למנהל הרכש של החברה הציבורית והוא אמר לי שאם מדובר בכמה שנים - אין טעם , אין אפשרות ואין צורך לפתוח ענינים ישנים שכאלה שמאזניהם כבר ניסגרו . חג שמח
תשובה
שלום, אינך צריך להחזיר את הפער. נימוק : לגבי אונאה וביטול מקח,הכלל הוא שצריך להחזיר עד שיראה לתגר או לקרובו.(ב"מ מט:-נ: ופוסקים על סוג' זו) במקרה שלך היה לחברה קבלה מפורטת ויכלו להראות לאנשי מקצוע שלהם המבינים ברכש.וממילא לא יהיה בעיה של אונאה יתר על כך זה עבר את המאזן השנתי של החברה כלומר כמה אנשים המבינים בתחום העסקי עברו על עסקה זו ולא ראו בה בעיה. היה אולי ניתן להגיד שהחברה לא שלחה את זה שפנה אליך בשביל שיקח מחיר גבוה וממילא השליחות תהיה בטלה.אבל זו אינה אחריות שלך לשכנע את החברה לבטל את המקח,ובגלל שזה לא גזל לא מוטל עליך להחזיר,ובזה שהראית למנהל הרכש יצאת ידי חובה גם לפנים משורת הדין בברכה הרב נוחם בלס
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il