- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
בעלי מארה
שאלה
המאירי במו"ק כתב כך:
האשה שאירע לה אבל אינה נשאת בפחות משלשים יום שהרי אין בה אחד מטעמים הללו שאם אין לה בנים הרי אינה מצווית על פריה ורביה ואם יש לה בנים קטנים או שאין לה מי שישמשנה אין דרכו של איש לגדל ולשמש לפני אשתו אא"כ הוא מבעלי מארה"
ולא הבנתי -
1. האם באמת מי שמגדל את ילדיו או משרת את אשתו נחשב "בעל מארה" (ומסתמא כוונתו כמ"ש "תבוא מארה על מי....")? ואם כן, מדוע באמת לקללו - איזה רע הוא עשה?
2. זאת ועוד, הרי ב"תבוא מארה על מי שאשתו ובניו מברכין" נאמרו מספר טעמים שאף אחד לא שייך כשמדובר בדברי הרשות!
3. מה באמת המקור לכך - בגמ’ לא מופיעה כזאת על כזה דבר!
4. מה למעשה הפירוש הנכון בדבריו, ומה ההשלכות למעשה?
תודה
תשובה
שלום
הביטוי "בעלי מארה" המוזכר במאירי הו ביטוי מושאל שתוכנו הוא אדם שלא מגשים את ייעודו [מארה מלשון קללה שעניינה קלקול הייעוד והמטרה שלשמה נועד ונוצר]
והמאירי כתב שאין דרך איש לגדל את הילדים או לשמש ולעשות עבודות מסוימות בבית אין להתיר לאשה אבלה להתחתן בפחות משלושים יום, אלא אם כן האיש הוא מבעלי מארה פירוש הדבר הוא אינו את תפקידו וייעודו הקבוע (בדומה לשאר הגברים) שאז הוא אכן עוסק בגידול הילדים וכדו'. [חשוב לציין את הבדלי התרבויות בין הזמנים השונים מה מוטל על כל אחד מבני הזוג לעשות, אם כי העקרון נשאר]
יום טוב

גלות השכינה - המשך
הרב דוד חי הכהן | ד כסלו תשפ"ג

פרשה פתוחה וסגורה
רבנים שונים | כ"ו אלול תשס"ו
’אי שקלת כדינך שקול כדהשתא’
הרב חיים שריבר | ב אייר תשע"ה

הגוים נחשבים בהמות?
הרב דוד חי הכהן | ט"ו מרחשון תשס"ו
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
הכשר לפסח של פלטה עם משטח זכוכית
ה אדר ב' תשע"ד
דין כריכת ציצית
א טבת תשע"ד
בצל עם סכין בשרי וקרש חיתוך חלבי
ט טבת תשע"ד
התחלת קבלת שבת ממזמור לדוד
ט טבת תשע"ד
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג
