ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

גריל גז שלא השתמשו בו בחמץ | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ז ניסן תשע"ו

גריל גז שלא השתמשו בו בחמץ


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום,

באם מקפידים שלא להניח כלל חמץ על גריל גז במשך כל השנה,
האם מותר לעשות בו שימוש בפסח ללא כל הכשרה?
ובאם השתמשו בכלי "חמץ" (מזלגות/סכינים) - נקיים לחיתוך/הפיכת הבשר ?

תודה וחג שמח


תשובה:
שלום וברכה!

אם במשך כל השנה התכוונו לשמור את המכשיר כשר לפסח, ולכן הקפידו שלא להשתמש בו בשום דבר שמעורב בו חמץ, הן הבשר והן התבלינים, וכן הקפידו שלא ייפול על המכשיר פירור של חמץ, והטיפול בבשר היה בכלים שאינם של חמץ, אין צורך להכשיר אותו.

אלא שפעמים רבות המציאות היא שונה: משתמשים במכשיר במשך השנה בלי כוונה מיוחדת לשמור אותו לפסח, אלא שלקראת הפסח מגיעים למסקנה שבעצם לא השתמשו במכשיר בחמץ במשך כל השנה ולכן רוצים להשתמש בו ללא הכשרה.
כאן עלולות להיות כמה בעיות:
א. לפעמים אדם עשוי לחשוב שהוא לא השתמש במכשיר לחמץ, משום שהוא צלה עליו רק מוצרי בשר ולא הניח עליו פיתות וכדומה. אולם לאמיתו של דבר, במוצרי בשר רבים עשויה להיות תערובת חמץ, כגון בקבב, המבורגר ושאר מוצרי בשר מעובד.
ב. גם אם הבשר עצמו היה ללא חמץ, פעמים רבות התבלינים של כל השנה מכילים חמץ.
ג. גם אם חומרי הגלם עצמם נקיים מחמץ, בשעת הצלייה עלולים ליפול על המכשיר פירורים של פיתות וכדומה, שכן פעמים רבות אנשים ניגשים אל המכשיר ומטפלים בו תוך כדי האכילה.
(התייחסות למקרים דומים, שבהם השתמשו בכלי לבשר ולא לחמץ אך יש חשש שנפל שם מעט חמץ, עיין בשולחן ערוך סימן תנ"א, סעיפים י', כ"ז.)

למעשה, נראה שיש להבדיל באופן ההכשרה בין המקרים שהזכרנו:
אם השתמשו במכשיר לצליית מוצרי בשר מעובדים, הרי זה בחזקת חמץ גמור, והמכשיר צריך ליבון חמור (חלק ממכשירי הגז יכולים להגיע לחום גבוה מאד שנחשב כליבון חמור, אך לא כולם).
אם השתמשו במכשיר רק לצליית בשר נקי (כגון כנפיים, חזה עוף וכדומה), והחשש הוא רק שמא היה חמץ מעורב בתבלינים או שמא נפל פירור - במקרה זה די בליבון קל, דהיינו שדי בהדלקת המכשיר בלהבה גבוהה למשך מספר דקות.
(מקור לחילוק זה: עיין משנה ברורה תנ"א, כז; הגהת הרמ"א תנ"א, ד.)

בנוסף לכך, כפי שהזכרת - גם אם הקפידו שכל המצרכים יהיו ללא חמץ ושלא ייפול פירור על המכשיר, עדיין עלולה לכאורה להיות בעיה, שכן במשך השנה הטיפול בבשר הוא בכלים של חמץ. בעניין זה יש לחלק בין מקרים שונים:
אם השתמשו לבשר בכלים של חמץ רק כאשר הוא קר, כגון שחתכו אותו לקראת הצלייה בסכין (נקי) של חמץ, אין בכך בעיה, וצליית הבשר אחר כך על המכשיר אינה הופכת את המכשיר להיות "חמץ".
אם השתמשו בכלים של חמץ בחום, כגון שהפכו את הבשר במזלג של חמץ, יש לחלק:
אם בשעת השימוש במזלג לצלייה כבר עברו 24 שעות מאז שהשתמשו בו לחמץ חם, אין זה הופך את המכשיר להיות "חמץ" (עיין הגהת הרמ"א בשולחן ערוך תמ"ז, ב).
אם בשעת השימוש במזלג לצלייה עדיין לא עברו 24 שעות מאז השימוש בחמץ חם, יש דעות בין הפוסקים האם שימוש כזה הופך את המכשיר להיות "חמץ" (עיין שולחן ערוך תנ"ב, א; משנה ברורה שם א; ביאור הלכה שם ד"ה "שאין"), ולפיכך נראה שראוי להכשיר את המכשיר, אך די להכשירו בליבון קל.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il