- פרשת שבוע ותנ"ך
- שמות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
כל הפצועים במלחמה
ערגה לגאולה
התקופות מתחלפות פתאום, במפתיע, באופן בלתי צפוי. בני ישראל חיו במצרים, בארץ גושן, יותר ממאה שנים בשפע ובביטחון. נראה היה שהם השתלבו יפה בחברה המצרית וחשו נוחות וביטחון בעתידם שם.
ואז קם מלך חדש, ועמו באה תקופה אחרת - שמונים שנה של שעבוד ומוות, של רדיפות ועינויים.
מאין בא המלך החדש הזה? איך קרה שאיש לא צפה אפשרות כזאת?
פרעה ביקש מתנדבים שיעזרו לבנות את התשתית של מצרים, לחדש אותה. היהודים, כאזרחים טובים במצרים, התנדבו בהמוניהם. אט-אט הם שמו לב לעובדה שהם המתנדבים היחידים שמגיעים לעבודה. בסופו של דבר, הם הגיעו לעבוד במבצרים המצריים כעבדים. עד מהרה שועבדו כל בני ישראל במצרים, חוץ משבט לוי. בהינד עפעף היסטורי עברה האוכלוסייה היהודית מעושר לעוני, מאזרחות לעבדות, מאנשים נכבדים ללא-אנשים.
האמת היא שהשינוי העצום הזה במעמדם של בני ישראל במצרים הפתיע את בני ישראל. הם ידעו שאברהם חלם חלום על עבדות וגלות, אך הם לא שיערו בנפשם שהם יהיו הדור שיחווה את הגשמתו ושמצרים תהיה הארץ שבה כל זה יתרחש. לכן כשהדברים אכן קרו ובני ישראל הפכו לקורבנות, הם לא היו מוכנים כלל ועיקר לתקופה החדשה והעגומה שפקדה אותם.
רק הנהגתו של משה אפשרה להם לשנות את החשיבה, להבין שעתידם כבר לא נמצא במצרים ולהתחיל לערוג לגאולה. למרות זאת, במדרשים מסיקים חז"ל שרוב בני ישראל לא הצליחו לשרוד מבחינה גופנית ורוחנית כדי לצאת ממצרים.
האמת היא שכל דור שחי בתקופה של תמורות גדולות ובלתי צפויות מוצא את עצמו במצב קשה. הוא הופך לדור שמתאפיין בחוסר ודאות וברצון עז לשחזר את עברו, דור שחש חסר ישע כשעליו להתמודד בהצלחה עם מצבו בהווה, וקל וחומר עם העתיד. אני חושב שכולנו נסכים שאנחנו עוברים היום שינוי גדול מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית. גם אם אנחנו מתגעגעים לעבר שנראה ודאי ובטוח יותר, כעת המשימה שלנו היא להתמודד בהצלחה עם מה שניצב מולנו היום. עלינו ללמוד ממשה ולחקות אותו כמיטב יכולתנו.
התורה תמיד תובעת מהיהודים להתנהג בתבונה, בהיגיון ומתוך אמונה גדולה. זאת המשימה של משה, להביא את ההתנהגות של בני ישראל ואת יעדיהם למצב האידיאלי הזה. משה עצמו עושה דרך ארוכה. מילד שגדל כנסיך בארמון פרעה, הוא הופך לאיש נרדף ובסופו של דבר לשליח של חורבן לאותו הבית שבו הוא עצמו גדל.
התורה לא מספרת לנו על הקשיים ועל החרדה של משה בהסתגלות שלו למצבים שהיו חדשים לו בכל מובן, אך חלק מגדולתו טמון ביכולתו להסתגל אליהם. אם כך, כשאנחנו מתחילים את ספר שמות, הבה נהיה נחושים בהחלטתנו להחזיק מעמד ולהתמודד עם הקשיים הקיימים כמיטב יכולתנו. עוד נדע ימים טובים מאלה.
ואז קם מלך חדש, ועמו באה תקופה אחרת - שמונים שנה של שעבוד ומוות, של רדיפות ועינויים.
מאין בא המלך החדש הזה? איך קרה שאיש לא צפה אפשרות כזאת?
פרעה ביקש מתנדבים שיעזרו לבנות את התשתית של מצרים, לחדש אותה. היהודים, כאזרחים טובים במצרים, התנדבו בהמוניהם. אט-אט הם שמו לב לעובדה שהם המתנדבים היחידים שמגיעים לעבודה. בסופו של דבר, הם הגיעו לעבוד במבצרים המצריים כעבדים. עד מהרה שועבדו כל בני ישראל במצרים, חוץ משבט לוי. בהינד עפעף היסטורי עברה האוכלוסייה היהודית מעושר לעוני, מאזרחות לעבדות, מאנשים נכבדים ללא-אנשים.
האמת היא שהשינוי העצום הזה במעמדם של בני ישראל במצרים הפתיע את בני ישראל. הם ידעו שאברהם חלם חלום על עבדות וגלות, אך הם לא שיערו בנפשם שהם יהיו הדור שיחווה את הגשמתו ושמצרים תהיה הארץ שבה כל זה יתרחש. לכן כשהדברים אכן קרו ובני ישראל הפכו לקורבנות, הם לא היו מוכנים כלל ועיקר לתקופה החדשה והעגומה שפקדה אותם.
רק הנהגתו של משה אפשרה להם לשנות את החשיבה, להבין שעתידם כבר לא נמצא במצרים ולהתחיל לערוג לגאולה. למרות זאת, במדרשים מסיקים חז"ל שרוב בני ישראל לא הצליחו לשרוד מבחינה גופנית ורוחנית כדי לצאת ממצרים.
האמת היא שכל דור שחי בתקופה של תמורות גדולות ובלתי צפויות מוצא את עצמו במצב קשה. הוא הופך לדור שמתאפיין בחוסר ודאות וברצון עז לשחזר את עברו, דור שחש חסר ישע כשעליו להתמודד בהצלחה עם מצבו בהווה, וקל וחומר עם העתיד. אני חושב שכולנו נסכים שאנחנו עוברים היום שינוי גדול מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית. גם אם אנחנו מתגעגעים לעבר שנראה ודאי ובטוח יותר, כעת המשימה שלנו היא להתמודד בהצלחה עם מה שניצב מולנו היום. עלינו ללמוד ממשה ולחקות אותו כמיטב יכולתנו.
התורה תמיד תובעת מהיהודים להתנהג בתבונה, בהיגיון ומתוך אמונה גדולה. זאת המשימה של משה, להביא את ההתנהגות של בני ישראל ואת יעדיהם למצב האידיאלי הזה. משה עצמו עושה דרך ארוכה. מילד שגדל כנסיך בארמון פרעה, הוא הופך לאיש נרדף ובסופו של דבר לשליח של חורבן לאותו הבית שבו הוא עצמו גדל.
התורה לא מספרת לנו על הקשיים ועל החרדה של משה בהסתגלות שלו למצבים שהיו חדשים לו בכל מובן, אך חלק מגדולתו טמון ביכולתו להסתגל אליהם. אם כך, כשאנחנו מתחילים את ספר שמות, הבה נהיה נחושים בהחלטתנו להחזיק מעמד ולהתמודד עם הקשיים הקיימים כמיטב יכולתנו. עוד נדע ימים טובים מאלה.
ספר שמות - ספר היצירה
חן החומש על פרשיותיו, חומש שמות, פרק א'
הרב שמעון קליין | כ"ט אדר א' התשע"ט
שמו של אדם עניינו ומהותו
הרב אורן נזרית | טבת תשפ"ב
שליחותו של משה
שיחת מוצ"ש פרשת שמות תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א טבת תשפ"ב

משה רועה נאמן אף לחוטאים
הרב דוד דב לבנון | טבת תשפ"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
זכור - פורים
אדר התשע"ג
פרשת השבוע - שופטים
תשע"א
יתרו תשע"ד
תשע"ד
בלק היוזם
תשע"א
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
הכוח המיוחד של שבת שובה
האם מותר לאכול לפני התקיעות?
קילוף פירות וירקות בשבת
סוכת עראי דיגיטלית

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
היריות בבית הכנסת של הבבא סאלי
הרב דניאל קירש | אב תשפ

רעיונות לפרשת בא
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז - תשס"ב
גדולתו של הבבא סאלי
הרב חיים בן שושן | ג' שבט תשפ"ג
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
העמק דבר פרשת בא חלק א'
הרב חיים כץ | ג שבט תשפ"ג
