בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • חופה, חתונה ושבע ברכות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

חתונות יהודיות

undefined

הרב דב בערל וויין

שבט תשס"ט
2 דק' קריאה
באחרונה חזרתי מנסיעה לארצות הברית שבה התמזל מזלי להשתתף בחגיגת החתונה של נכדתי המוכשרת והאהובה. זאת חוויה שאני מאחל לכל קוראיי פעמים רבות בחיים. אחרי החופה, בהמתנה להוכחה מצולמת לכך שהייתי בחתונה, היו לי כמה רגעים לעצמי ובהם הרהרתי בפשטות, ביופי ובהדר המלכות של טקס החתונה היהודי.
הטקס מורכב מכמה חלקים. כיסוי הכלה בהינומה על ידי החתן הוא מנהג עתיק יומין ששורשיו בתיאור שמופיע בתורה שבו רבקה מתכסה בצעיף לפני נישואיה ליצחק. זהו רגע מרגש מאוד לכל הנוגעים בדבר. הכניסה של הכלה לחופה שמסמלת את הרעיון שהיא נכנסת לבית בישראל שבו היא והחתן יבנו חיים משותפים למען אושרם ההדדי ולתהילת אלוקי ישראל ועם ישראל.
ישנם מנהגים נוספים שהתפתחו ברבות השנים, כמו המנהג שבו הכלה מקיפה את החתן או פיוטים מיוחדים שמציינים את השמחה במאורע וגם את חרדת הקודש שנלווית אליו. הפיוטים והמנהגים משתנים מעדה לעדה בעם היהודי, אבל לכולם מטרה אחת: לחבר בין השמחה האנושית לשליחות האלוקית והמצווה הקדושה של התורה. יש מנהגים שונים גם בשאלה אם הרב שעורך את הטקס אומר לזוג דברים קצרים (זאת התקווה) לפני שטקס הנישואים מתחיל. כסבא, לעולם אינני מחמיץ את ההזדמנות לעשות זאת, אם אני מקבל אותה. אני בטוח שזה חשוב לי הרבה יותר מלזוג הצעיר, ומה בכך? אני הרי סבא!
טקס החתונה מתחלק לשניים: הקידושין והנישואין. הקידושין קושרים את בני הזוג יחד ואוסרים עליהם כל יחסים עם אחרים, ואילו הנישואין מתירים להם לחיות יחד כבעל ואישה. ענידת הטבעת על אצבע הכלה והכרזת החתן שהוא נושא אותה לאישה לפי דת משה וישראל הן השיא של חלק הקידושין בטקס. את חלק הנישואין בטקס מציינים בשבע הברכות שנאמרות על ידי הרב שעורך את הטקס או קרובי משפחה ואורחים נכבדים.
הסדר והטקסט של הברכות שמציינות את הקידושין והנישואין בטקס החתונה, מופיעים בתלמוד במסכת כתובות. אלה ברכות עתיקות שמילותיהן מבטאות את כל הרגשות, התקוות והאתגרים, את הרוחניות והאהבה ההדדית שהן הבסיס לנישואין שיש בהן משמעות וסיפוק.
לחכמי התלמוד היתה יכולת מדהימה להבין את השאיפות העמוקות ביותר של האדם ואת תקוותיו ולנסח אותן במילים מעטות ובלתי נשכחות. המילים האלה, יותר מכל, מעניקות לטקס החתונה היהודי את הדרו. במילים האלה נכללת התקווה היהודית לגאולה ולבניין ירושלים יחד עם איחולים לזוג שעומד לבנות את חייו ואת ביתו על יסודות של אהבה, רעות, כבוד הדדי, הרמוניה ושלום. מבחינת ההשקפה היהודית, כל בית יהודי הוא חלק בלתי נפרד מהפרויקט הלאומי של גאולת ישראל והאחריות של הפרט כלפי החברה.
בטקס החתונה ישנה גם הכתובה, חוזה כתוב שמפרט את ההתחייבויות הכספיות והאחרות בין הבעל לאשתו. האישה שומרת את הכתובה ברשותה כל הזמן. רבים נוהגים לקרוא את הכתובה בקול רם כחלק מטקס החתונה עצמו. היא מעניקה ודאות משפטית להסכם הנישואין שבין החתן לכלה.
מאות שנים שמר טקס החתונה היהודי על יופיו, רצינותו ורעננותו. הוא נשאר משמעותי ואפוף הילה של מסורת ונצחיות. רבים ניסו "לשפר" אותו או לעדכן אותו כדי שיתאים למנהגים ולזמנים המשתנים. אך כל אלה היו זמניים ולא עמדו במבחן הדורות. יופיו של טקס החתונה היהודי מלווה את נצח ישראל בכל עת ובכל אתר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il