ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

נדבת הלב

בית מדרש פרשת השבוע חומש שמות תרומה Bookmark and Share This Shiur in English
גירסת הדפסה
שלח לחבר

אדר תש"ע

נדבת הלב


נערך על ידי הרב

מוקדש להצלחת
עם ישראל

בפרשת השבוע התורה עוסקת בתרומה שאדם מעלה מעושרו, מנכסיו, מזמנו ומכישוריו למען מטרה ציבורית אלטרואיסטית - במקרה הזה לטובת בניית המשכן של בני ישראל. התורה מציינת רשימה של תנאים מוקדמים להתנדבות כזאת שניתנת בצורת מעשים או בצורת כסף. תחילה לבו של התורם צריך להיות מלא חמלה ונכונות לתת. הצדקה עצמה אמנם מקבלת ביטוי במעשה הנתינה עצמו, אך היא מתחילה בלבו של התורם.
צדקה או תרומה הן לעתים קרובות חוויה רגשית ומהפכת קרביים גם לתורם וגם לנתרם. התלמוד מציין שכדי שאדם יעמוד בדרישות של מתן צדקה ומעשי חסד, לא די בכך שהוא ייתן מעושרו. "רחמנא לבא בעי", הקב"ה רוצה את הלב, אומר התלמוד, וכמו ברוב ההלכה היהודית, זה נכון גם כשמדובר במתן צדקה.
נתינה בלי רצון או אהדה למקבל עודנה נתינה אמנם, אך איננה מושלמת. הלב צריך לרצות לפני שהיד חותמת על השיק. התורה לא קובעת יעד או סכום מוגדר שאותו אדם צריך לתרום למשכן. יש אנשים שהביאו זהב וכסף, ואחרים נתנו פריטים שנחשבו לפחות יקרים או לבעלי ערך פחות.
התורה לא מתייחסת להבדלים הברורים האלה. מראות הנחושת שציפו את המזבח שתרמו נשות ישראל מקבלות בתורה אותה רמת חשיבות כמו הזהב שנתרם לארון הקודש ולכלי הקודש האחרים. התורה מודדת את הנתינה לפי כוונתו של הנותן.
כאדם שעסק בתורה ובגיוס תרומות למטרות יהודיות במשך עשרות שנים, אני יכול להעיד שכאשר הרגש נמצא בלבו של התורם, גם השיק גדול בהתאם. כשהייתי באמריקה באחרונה, פגשתי יהודי מישראל שאסף כסף כדי לעזור למשפחה ענייה להתמודד עם בעיה רפואית קשה מאד. כשהיה בלוס אנג'לס הוא נשדד באיומי אקדח ואלפי הדולרים שאסף נגנבו ממנו.
מאוחר יותר, כשפגשתי אותו בעיר אחרת באמריקה, הוא סיפר לי שאנשים היו נדיבים יותר אחרי ששמעו מה קרה לו, על אף שהמטרה שלשמה אסף את התרומות לא השתנתה. אמרתי לו שחוסר ההגינות במה שקרה לו נגע ללבם של האנשים, ומטבע הדברים, התרומות שלהם גדלו.
העם בהאיטי זקוק לתמיכה כספית וחברתית עצומה מהעולם כדי שיוכל להתחיל להתאושש מהחורבן הנורא שרעש האדמה המיט עליו. אבל היה צורך ברעידת אדמה כדי לפתוח את לבם של אנשים, ארגונים וממשלות בכל העולם. צדיק אמיתי נמדד ביכולת שלו לפתוח את לבו לקשיים ולצרכים של זולתו גם במצב "נורמלי". זה בעצם הלקח שאנחנו לומדים מפרשת תרומה, גם אם המשכן שבנה משה כבר לא קיים.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il