- שבת ומועדים
- חודש ניסן
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שלמה בן יעקב
תמרור אדום
ההכנות לפסח כוללות מסע חיפוש מדוקדק בתוך הבית אחר כל פירור של חמץ. זה מעוגן בדברי חכמים שחמץ בכל שהוא אסור. חג הפסח מביא עמו הרבה החמרות, מנהגים וסייגים שקיבלו עליהן העדות השונות בענייני אכילת חמץ. האם זה מה שיתן לנו את תחושת החרות? האם זה מסתדר עם תחושת האביב בו אנו יוצאים החוצה, מסירים מעלינו את הלבוש החורפי המסורבל ומשתחררים לנוע ולהתבשם מריחות האביב? האין בריבוי, ההגבלות ודקדקנות היתר ביחס לחמץ אמירה כובלת ומדכאת את החשק לזרום, לחיות?
רבי פנחס בן יאיר מתחיל את הברייתא שבה קבע לנו תחנות כיצד להתקרב לה' במידת הזהירות. תורה מביאה לידי זהירות. ומכאן יש רצף של תחנות עד שמגיעים לרוח הקודש. הזהירות מתקשרת לנו עם חג הפסח שבו אנו כל כך נזהרים על כל צעד ושעל מהכל-שהוא של חמץ. כנראה שחג הפסח הוא התחנה הרוחנית שלנו.
מהי מידת הזהירות? זהירות היא מידה שנותנת לאדם את היכולת לשים לב לסכנות שיש בחיים. העולם שאנו נמצאים בו אינו רק ידידותי, יש בו גם סכנות. החמץ זהו התמרור האדום שמזהיר: תהום לפניך!
מהו התהום? החמץ זה החומר שיש בעולם, כשבהתערבות האדם הוא לא נשאר כפי מה שהקב"ה ברא אותו, הוא לא נשאר בנמיכותו, בקטנותו, אלא הוא מתנפח, מתגדל, נושא ראש ומעיז לתפוס מקום של כבוד.
היינו בבית האסורים במצרים. אנו כמו אסיר שמשתחרר מהכלא. היציאה החוצה חייבת להיות מדורגת. יש סכנה בכל אסיר שאחרי ששנים לא ניתן לו לטעום את טעם החופש, החופש יסמם אותו, יבלבל את דעתו. זה אולי דומה לאדם שהיה עני ויצא בחלקו לזכות במפעל הפיס. מחקרים בדקו שבדרך כלל הזוכים בפיס לא נהפכים להיות מאושרים יותר, הם נהיים בבחינת עושר שמור לבעליו לרעתו.
כך גם היציאה מהחורף לאביב חייבת להיות יציאה עם תמרור אזהרה, עם כח נפשי שלא ייתן לטבע ולחומר לבלבל אותנו. לא ייתן לריחות האביב לשכר אותנו. לא ניתן ליופי חיצוני להשתלט עלינו. אנו נהיה חזקים ממנו ונדע כיצד להשתמש בו בצורה הראויה. זאת רק אם ניקח איתנו אל הטבע את התמרור האדום - את הזהירות מחמץ.
רבי פנחס בן יאיר מתחיל את הברייתא שבה קבע לנו תחנות כיצד להתקרב לה' במידת הזהירות. תורה מביאה לידי זהירות. ומכאן יש רצף של תחנות עד שמגיעים לרוח הקודש. הזהירות מתקשרת לנו עם חג הפסח שבו אנו כל כך נזהרים על כל צעד ושעל מהכל-שהוא של חמץ. כנראה שחג הפסח הוא התחנה הרוחנית שלנו.
מהי מידת הזהירות? זהירות היא מידה שנותנת לאדם את היכולת לשים לב לסכנות שיש בחיים. העולם שאנו נמצאים בו אינו רק ידידותי, יש בו גם סכנות. החמץ זהו התמרור האדום שמזהיר: תהום לפניך!
מהו התהום? החמץ זה החומר שיש בעולם, כשבהתערבות האדם הוא לא נשאר כפי מה שהקב"ה ברא אותו, הוא לא נשאר בנמיכותו, בקטנותו, אלא הוא מתנפח, מתגדל, נושא ראש ומעיז לתפוס מקום של כבוד.
היינו בבית האסורים במצרים. אנו כמו אסיר שמשתחרר מהכלא. היציאה החוצה חייבת להיות מדורגת. יש סכנה בכל אסיר שאחרי ששנים לא ניתן לו לטעום את טעם החופש, החופש יסמם אותו, יבלבל את דעתו. זה אולי דומה לאדם שהיה עני ויצא בחלקו לזכות במפעל הפיס. מחקרים בדקו שבדרך כלל הזוכים בפיס לא נהפכים להיות מאושרים יותר, הם נהיים בבחינת עושר שמור לבעליו לרעתו.
כך גם היציאה מהחורף לאביב חייבת להיות יציאה עם תמרור אזהרה, עם כח נפשי שלא ייתן לטבע ולחומר לבלבל אותנו. לא ייתן לריחות האביב לשכר אותנו. לא ניתן ליופי חיצוני להשתלט עלינו. אנו נהיה חזקים ממנו ונדע כיצד להשתמש בו בצורה הראויה. זאת רק אם ניקח איתנו אל הטבע את התמרור האדום - את הזהירות מחמץ.
בין ניסי פורים לניסי פסח
הרב יהודה מלמד | ט"ז אדר תש"פ

פרשת ויקהל- פקודי
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | כ"ח אדר תשפ"א
רשמתם כבר ביומן?
הרב נתנאל יוסיפון | כ"ז אדר תשפ"א
הלכות חודש ניסן
הרב בן ציון מוצפי | ניסן התשע"ג

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
בעל תשובה וצדיק בסוכות
כ"א תשרי התשע"ה
מהות עם ישראל בגלות - מסירות נפש
אורות ישראל (שיעור 8)
ד' כסליו תשע"ג
ההבדל בין האדם לבין העליונים והתחתונים
תפארת ישראל פרק ג'
ח' טבת תשע"ו
השפעת עם ישראל על התהליכים בעולם
אורות ישראל - פרק א' פסקה א'2
א' שבט תשפ"ב
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
הקשבה בזמן של פילוג
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
להתיחס בכבוד
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
