בית המדרש

  • מדורים
  • הרה"ג דב ליאור
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

הנהגת מלכות ישראל

בלעם אינו מנבא על דביקות באלוקים חיים ואינו מדבר על צדקות וחסידות, אלא על הנהגת מלכות ישראל שמתנהלת בעוז ובגבורה כאילו מתנשאת מעל חוקי הטבע הקבועים בעולם.

undefined

הרה"ג דוב ליאור

תמוז תש"ע
2 דק' קריאה
פרשת בלעם אינה חלק מציווי ה' לנו. על פרשתנו אמרו חז"ל (בבא בתרא י"ד): "משה רבנו כתב ספרו ופרשת בלעם", ומפרש רש"י שאינה מצורכי משה ותורתו.
כאן התורה מפסיקה את העיסוק בציווים שמשה נצטווה מפי הגבורה או מתיאורי האירועים של ישראל במדבר, ועוברת לתאר לנו כיצד עם ישראל נראה בעיני הגויים, ומה הם חושבים עלינו. המכנה המשותף בכל נבואותיו של בלעם הוא - ראיית עוצמתם וגבורתם של ישראל, החל מכניסתם לארץ עד ביאת גואל צדק בסוף הימים. בלעם אינו מנבא על דביקות באלוקים חיים ואינו מדבר על צדקות וחסידות, אלא על הנהגת מלכות ישראל שמתנהלת בעוז ובגבורה כאילו מתנשאת מעל חוקי הטבע הקבועים בעולם.
אין ספק שגם העוצמה המדינית והצבאית של עמנו, יש לה חשיבות גדולה בתהליך גאולת ישראל ושבאמצעותה ניתן להשפיע על העולם, שידעו ויבינו שישנו עם שיסוד החיים שלו הם קדושים ואלוקיים, ויש עניין שגם הם יושפעו וינסו לחקות את הנהגותיהם. אך על מנת שיכירו ויוקירו אותנו יש להתבונן בנבואתו הראשונה של בלעם. בלעם רואה את ישראל ואומר עליהם: "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב", הוא יודע ומכיר שבני ישראל הם עם מיוחד "לבדד", כשהוא באמת שומר ומקפיד על ייחודו ואורח חייו הקדושים, אזי הוא "ישכון" כלומר שגם האומות ידעו להעריך ולכבד את העם הזה בגלל מעלתו הרוחנית. אולם אם ישנם חלושים בעם שמנסים לטשטש את הזהות היהודית מהעם והמדינה, ורוצים שעמנו ינהג לפי דפוסי תרבות הלקוחים מעמים אחרים, "ובגויים" - אם אנחנו רוצים להדמות לגויים ולהיות כמותם - "לא יתחשב" - אזי נאבד את חשיבותנו וכבודנו בעיני הגויים והם יזלזלו בנו.
דבר זה ממש קורה בתקופה האחרונה. ככל שדוברי המדינה ינסו להתקרב לאומות העולם, מתוך נמיכות קומה וללא הבלטת החוסן הרוחני שלנו, ובייחוד את צדקת דרכנו וחזרתנו לארצנו השייכת לנו מפי הגבורה. כשלא מדברים דברי אמת וצדק בריש גלי, באים גלי השנאה העיוורת וטופחים על פנינו. אך ככל שמדינתנו תאמץ לעצמה יותר ויותר צביון של חיי קדושה גם בחיי הנהגת המדינה, ונלך בדרכי תורתנו הקדושה, אז, ורק אז, נזכה להרמת קרנינו בעיני העמים , וידעו כולם להוקיר ולהעריך את עם ישראל וממילא יבוא השלום והביטחון המיוחלים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il