בית המדרש

  • מדורים
  • בונים את הקומה הבאה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

חנה בת חיים

התמודדות עם חדירת הטכנולוגיה

להוסיף אור

אין דבר היכול להפסיק את השימוש בטלפונים סלולרים ובאינטרנט. בציבור החרדי לא מצליחים להפסיק את השימוש בכלי התקשורת האלה וודאי שלא בציבור הדתי-לאומי

undefined

הרב זאב קרוב

כ' חשוון תשע"א
2 דק' קריאה
כמו כל התפתחות טכנולוגית יש גם בהתפתחות כלי התקשורת אפשרויות חיוביות גדולות. הנגישות התקשורתית והאיכות שלה, בטלפונים סלולרים ובאינטרנט, יכולה להביא ברכה לעולם ולעבודת ה'. מידע, עזרה וקשר הם יסודות היכולים לסייע רבות בעבודה שבין אדם למקום ובין אדם לחברו.

אך ככל שהאפשרות החיובית גדולה כך גם גדלה האפשרות שהשימוש בהתפתחות תהיה שלילית ואף הרסנית.

שתי בעיות עיקריות בכלי התקשורת החדשים: האחת, שעבוד הזמן. אנשים ונערים רתוקים זמן רב ביום למקורות מידע וצפייה אלה. זמן רב מבוזבז לריק ואנשים מתרגלים יותר ויותר להיות פסיביים ולא פועלים ויוצרים. השנייה, היגררות למידע שלילי ביותר. אתרים בהם אלימות וחוסר צניעות פרוצים לכל הרוצה בכך, ויצר הרע 'עובד' שעות נוספות.

ברור, שיש להגביל עד למינימום את השימוש במכשירים אלה במוסדות החינוך. זאת אפילו אם מדובר בשימוש חיובי. יש ל'נתק' את הנער מהחיבור המתמיד למכשירים האלה. במוסד החינוכי הנערים צריכים להיות פנויים לאווירה החינוכית הקיימת במוסד.

אך יש לדעת כי אין דבר היכול להפסיק את השימוש בטלפונים סלולרים ובאינטרנט. בציבור החרדי לא מצליחים להפסיק את השימוש בכלי התקשורת האלה וודאי שלא בציבור הדתי-לאומי. גם אם תלמיד ישתמש באופן שלילי בכלי התקשורת האלה מחוץ למוסד החינוכי, ההשפעה השלילית תהיה ניכרת בכל החיים של הנער וגם במוסד החינוכי.

הדרך העיקרית לדאוג שהשימוש יהיה חיובי ולא שלילי הוא חינוך חיובי. ככל שהציבור יהיה מחובר לעולם הקודש והחיוב הוא ישתמש בכלים האלה לדברים חיוביים. עלינו להוסיף אור. עלינו לחנך למצות את החיים ולחבר את הנערים לצדדים הטובים שבחיים, כך שהם ירצו ככל שיותר להיות קשורים אל האור ולא אל החושך. ההרגשה שאליה צריך להביא את האדם היא כי "מכל עץ הגן אכל תאכל". יש הרבה חיוב בחיים ובהם הוא צריך להשתמש למטרות חיוביות.

יש להיזהר מהפיתוי לעסוק בעיקר בתוכחות ובאזהרות, במקום לעסוק בראייה חיובית על העולם ובחיבור הנערים אל הטוב.


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il