בית המדרש

  • ריבית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

ריבית ועוד מספר נושאים

undefined

הרב ניר אביב

תמוז תשע"א
2 דק' קריאה
א. האם מותר לקחת ריבית מבנק (אם אני מפקיד כסף בתוכנית חיסכון) במקרה ואין לי עסק או מקרקעין וכו'?
ב. האם מותר לי להחזיר כסף לחבר שלי ביחד עם ריבית שהרווחתי מבנק (חבר שלי הפקיד כסף בחשבון שלי ולא הלווה לי אותו וביקש שאני אסגור אותו בתוכנית חיסכון ואני עכשיו מתכנן להחזיר לו את כל הכסף וריבית)?
ג. האם אני מחויב להודיע לנהג אוטובוס (של אגד) שסכום שהוא מבקש עבור נסיעה הוא קטן יותר מסכום שרשום באתר של אגד? אני נוסע במסלול הזה לעתים קרובות ואף נהג לא יודע או לא מבקש את הסכום שרשום באתר אלא מבקש פחות.
ד. אני עובד במשרד ממשלתי. האם מותר לי להשתמש לצרכים אישיים בכל מיני דברים שלא מקפידים עליהם (לקחת לשימוש אישי גומיה או עיפרון מדי פעם ולא באופן סדיר)?

תשובה:
א. כל הבנקים הידועים עובדים היום על ידי היתר עיסקה, ולכן אין איסור ריבית בקבלת רווחים מהם.
ב. עליך לשאול את עצמך אם הכסף של חברך היה נפסד או נאבד מי היה נושא בהפסד, אם אתה - אז הכסף נחשב הלוואה ואסור, ואם חברך - אז אתה נחשב רק כשלוחו, והיות וכאמור הבנק עובד ע"פ היתר עיסקה, אזי מותר.
ג. משיחה עם נציג אגד נראה שהנהגים יודעים מה שהם עושים, ולעיתים הם מעודכנים במחיר הנכון והמחיר המופיע באתר הוא שגוי, לעיתים המחיר באתר נכון אך רק לתחנה מסויימת ואם אתה עולה לאוטובוס בתחנה הבאה אתה משלם פחות. נציג אגד נתן לי את מספר הטלפון של המחלקה לתלונות הצבור על מנת שתוכל אם תרצה לשאול ביתר פירוט ולקבל הסברים על הקו שאתה נוסע בו: 03-9142010, ניתן להתקשר החל מיום שלישי י"א תשרי בין השעות 09:00 - 13:00.
עליך לשאול את בעל הסמכות בעניין מהו נוהל השימוש בציוד לצרכים אישיים, ואם יאמר לך שישנם דברים שמותר לקחת באופן לא קבוע אז מותר. ללא קבלת רשות מפורשת זה גזל ממש.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il