- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל וארץ ישראל
נעמוד בניסיון
עשר נסיונות נתנסה אברהם, ועמד בכולם; נסיונות נאמני ארץ ישראל.
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם. ומעשה אבות סימן לבנים. גם אותנו מנסה הקב"ה בניסיונות לא קלים. הקב"ה בחן את נאמנותו של אברהם אבינו לארץ-ישראל: "ויהי רעב בארץ", אחר-כך מלחמה עם ארבעה המלכים ואחר-כך עקידת יצחק, עשרה ניסיונות.
גם אותנו מנסה הקב"ה. הוא בוחן את כוח עמידתנו ואת מידת נאמנותנו לארץ ישראל ארץ הקודש ארץ ד'.
"ד' צדיק יבחן". ופירשו חכמים פסוק זה, שאין הקב"ה מנסה אלא את אלו שיוכלו לעמוד במבחן, אלו הצדיקים. כמו שהקדר המוכר קדרות, כשהוא רוצה להראות שהקדרות שלו חזקות ואינן נשברות, הוא מכה עליהם, אבל הוא בוחר להכות רק את הקדרות החזקות שיכולות לעמוד במכות ולא להישבר. כך הקב"ה בוחן את הצדיקים שיכולים לעמוד במבחן.
בתקופה האחרונה הקב"ה מעמיד אותנו בניסיונות חוזרים ונשנים לבחון את דבקותנו במצוה הגדולה של ישוב ארץ-ישראל השקולה ככל התורה כולה. מבחן האינתיפאדה ואחר-כך מבחן הסכם אוסלו של ממשלת המיעוט.
עוד לפני המלחמה האחרונה, בעת כהונת ממשלת נתניהו היה הניסיון הקשה ביותר כאשר העמידו אותנו, אנשי יש"ע נאמני ארץ-ישראל, כאילו אנחנו מיעוט קיצוני אלים, בלתי מתפשר, לא מוסרי. וגם אלו שהיו אתנו יחד במאבק נגד הסכמי אוסלו פרשו ממנו והתרחקו מאתנו פן ידבק גם בהם הדימוי של "הימין הקיצוני". זהו ניסיון קשה מאד כי אוהבים אנו את עמנו ומאוחדים אתו בכל נפשנו. אהבת הארץ שלנו לא רק שלא ממעטת את אהבת העם אלא מרבה אותה, ומדביקים לנו תווית הפוכה לגמרי ממה שאנחנו.
והנה עתה המלחמה הקשה. אמנם שום קושי גדול כזה או אחר לא ישבור אותנו. אנחנו נעמוד בו, נמשיך לאהוב את כל חלקי עמנו ונמשיך לאהוב את כל חלקי ארצנו. לא נזוז מעמדתנו בהתנגדותנו לכל מסירה של איזה חלק מארץ-ישראל לזרים. אנחנו מוכנים לסבול את כל ההשמצות וכל הגינויים ונמשיך לדבוק באחיזתנו בארץ ד'. אנו עושים זאת באמונה כי זה רצונו יתברך.
אין שמחה בשמים כשמחה זו שהקב"ה רואה את בניו לא נכנעים ולא נסוגים. והמעטים הללו העומדים בניסיון מלמדים על הכלל כולו, ומגלים את התכונה העמוקה הכנוסה בלבבות כל ישראל. אלא שאצל הרוב היא עדיין נסתרת בפנימיות הלב, ומכוסה בכיסויים רבים.
אך אלו היחידים המיוחדים, הם מגלים את המעלה הכללית של כל ישראל ודבקותם בארץ מולדתם ארץ ד'. אלה מייצגים את העם כולו בעמידה בניסיון, מזכים את כל העם, ומקרבים את הגאולה העומדת אחר כותלנו.
חזקו ואמצו בניו של אברהם אבינו הממשיכים את דרכו.
"כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להגלות".
גם אותנו מנסה הקב"ה. הוא בוחן את כוח עמידתנו ואת מידת נאמנותנו לארץ ישראל ארץ הקודש ארץ ד'.
"ד' צדיק יבחן". ופירשו חכמים פסוק זה, שאין הקב"ה מנסה אלא את אלו שיוכלו לעמוד במבחן, אלו הצדיקים. כמו שהקדר המוכר קדרות, כשהוא רוצה להראות שהקדרות שלו חזקות ואינן נשברות, הוא מכה עליהם, אבל הוא בוחר להכות רק את הקדרות החזקות שיכולות לעמוד במכות ולא להישבר. כך הקב"ה בוחן את הצדיקים שיכולים לעמוד במבחן.
בתקופה האחרונה הקב"ה מעמיד אותנו בניסיונות חוזרים ונשנים לבחון את דבקותנו במצוה הגדולה של ישוב ארץ-ישראל השקולה ככל התורה כולה. מבחן האינתיפאדה ואחר-כך מבחן הסכם אוסלו של ממשלת המיעוט.
עוד לפני המלחמה האחרונה, בעת כהונת ממשלת נתניהו היה הניסיון הקשה ביותר כאשר העמידו אותנו, אנשי יש"ע נאמני ארץ-ישראל, כאילו אנחנו מיעוט קיצוני אלים, בלתי מתפשר, לא מוסרי. וגם אלו שהיו אתנו יחד במאבק נגד הסכמי אוסלו פרשו ממנו והתרחקו מאתנו פן ידבק גם בהם הדימוי של "הימין הקיצוני". זהו ניסיון קשה מאד כי אוהבים אנו את עמנו ומאוחדים אתו בכל נפשנו. אהבת הארץ שלנו לא רק שלא ממעטת את אהבת העם אלא מרבה אותה, ומדביקים לנו תווית הפוכה לגמרי ממה שאנחנו.
והנה עתה המלחמה הקשה. אמנם שום קושי גדול כזה או אחר לא ישבור אותנו. אנחנו נעמוד בו, נמשיך לאהוב את כל חלקי עמנו ונמשיך לאהוב את כל חלקי ארצנו. לא נזוז מעמדתנו בהתנגדותנו לכל מסירה של איזה חלק מארץ-ישראל לזרים. אנחנו מוכנים לסבול את כל ההשמצות וכל הגינויים ונמשיך לדבוק באחיזתנו בארץ ד'. אנו עושים זאת באמונה כי זה רצונו יתברך.
אין שמחה בשמים כשמחה זו שהקב"ה רואה את בניו לא נכנעים ולא נסוגים. והמעטים הללו העומדים בניסיון מלמדים על הכלל כולו, ומגלים את התכונה העמוקה הכנוסה בלבבות כל ישראל. אלא שאצל הרוב היא עדיין נסתרת בפנימיות הלב, ומכוסה בכיסויים רבים.
אך אלו היחידים המיוחדים, הם מגלים את המעלה הכללית של כל ישראל ודבקותם בארץ מולדתם ארץ ד'. אלה מייצגים את העם כולו בעמידה בניסיון, מזכים את כל העם, ומקרבים את הגאולה העומדת אחר כותלנו.
חזקו ואמצו בניו של אברהם אבינו הממשיכים את דרכו.
"כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להגלות".

"והאלקים ניסה את אברהם"
ניסיון העקידה - אב לכל הניסיונות
הרב שמעון כהן | חשוון תשע"ה
למצוא את הפתח
הרב יצחק חי זאגא | י"א חשוון תשע"ח

עינוי חינוכי
הפרשה בראי הרמב"ם גליון מס 192
הרב רוני פרינץ | חשוון תשע"ט
מידותיו של אברהם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
להתיחס בכבוד
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מי פה עבריין?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
חג החירות
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג

שירת האומה הישראלית - לפרשת האזינו
הרב דוד דב לבנון | האזינו תשס"ב

הנהגות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
תתפלא! יש לך המון זמן!
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשפ"ד
תורת אמת אנושית
עין איה שבת א' פרק א' פסקה נ"ד
הרב משה גנץ | ה' תשרי תשפ"ד
