- פרשת שבוע ותנ"ך
- בלק
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
לכן, כשבאים לפטור את תושבי ארצנו מירי מרגמות, טילי קסאם או מנהרות נפץ, יש לבצע באויבינו מה שכל אבא של חייל יודע שצריך - מה שכל משאל עם יוכיח. אלא שמה שמעכב זו התכחשותנו לאפיון הלאומי שלנו, לנראטיב הישן והטוב ששם ה' בפי בלעם הרשע: "ובגויים לא יתחשב". וכיון שכן מתחשבים בגויים, זוכים לקצת אהדה מהם - אך רק בדקות של לוויות חיילים, אזרחים ופעוטות, שמיד אחריהם חוזרת התקשורת העולמית לטבעה האנטישמי - שלעולם לא ישתנה.
אז מה עושים?
ישנו כלל חשוב בניווטים, שכל חייל שאי פעם ניוט הפנים אותו: 'אם התברברת, ואינך יודע איפה אתה נמצא, חזור לנקודה האחרונה בה ידעת את מיקומך'. מאז הסכמי אוסלו, אך לאמיתו של דבר עוד מאז שחלחלו לתוכנו ערכים גויים שהמסו את לבבנו, אנו 'מתברברים בדרך' להגשמת ייעודינו. והמפה שלנו, זו שתמקם אותנו במדוייק על ציר הניווט המורכב של המציאות, היא תורתנו הקדושה, והיא בלבד. המחשבה שמנהיגות מנותקת ממצוות תייצר מוצר שונה מתוכניות התנתקות למיניהן הולכת ומאבדת את אחיזתה במציאות. זאת ראינו כשגם אלו שנחשבו לבעלי העקרונות, אלו שהם ילדיהם של לוחמי אצ"ל ולח"י, גם הם בניתוקם מהתורה דבקים באדיקות בתורת ההתנתקות שכה מאפיינת אותם עצמם. בבקשנו אחר זיהוי נכון של הדרך, נפנה רק לתורה. אחת מנקודות הציון להזדהות במציאות ימינו מצויה במדרש חז"ל על הפרשה:
"הן עם כלביא יקום" - אין אומה בעולם כיוצא בהם. הרי הן ישנים... ועומדין משנתן כאריות וחוטפין קריאת שמע וממליכין להקב"ה ונעשין כאריות... אם נתקל אחד מהם... או אם מחבלין באין ליגע באחד מהן הוא ממליך להקב"ה, וכשהוא אומר ה' אחד נאכלין המחבלין מפניו..." עיי"ש (במדבר רבה פרשה כ' פסקה כ')
נמצאנו למדים, שעל מנת להצליח מבחינה לאומית מול 'המחבלין', אי אפשר לנתק את הקשר הישן והבטוח המתחיל בקריאת שמע, בהמלכת ה' על העולם, בהזרמת העוצמות של התורה והמצוות המיוחדות לעם המיוחד הזה, עם ישראל בטח בה'. עד אז, עד שנאמץ את ההתנתקות מתרבויות שזרות לנו ונתחבר לזו שהיא כולה שלנו, רק שלנו, נמשיך לצערנו להתברבר.
אלא שמתוך ביטחון בסגולתנו נדע, שלבסוף נפנים לקח מן המציאות המרה, ונתגבר כלביא על העכבות המלאכותיות, על מנת לקדש את ה', ולתקן עולם במלכות שד-י.
רבנו בחיי פרשת בלק - חלק א'
הרב חיים כץ | י"א תמוז תשפ"ד
ברכת בלעם - ברכה או קללה?
הרב דוד דב לבנון | תשס"ג
לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל
260 שנים לפטירת "אור החיים הקדוש"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז תשס"ג
לא הביט און ביעקב
שיחת מוצ"ש פרשת בלק תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו תמוז תשפ"ד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
ראיית המבט השלם
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
מהי המלכות שיש בכתר התורה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
סוד ההתחדשות של יצחק
למה ללמוד גמרא?
איך ללמוד אמונה?
איך ללמוד גמרא?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו