- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
- משפחה חברה ומדינה
- גלות וגאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
ההבדל בין ישראל לעמים בעניין האמונה הוא כהבדל בין אדם אמיתי לדמות אדם המפוסלת באבן. ואף-על-פי שאומן מעולה יכול לחטוב ולצייר דמות אדם שתראה כאדם חי ממש, עד שהרואה לא יוכל להבחין האם זה אדם אמיתי או חיקוי מוצלח בלבד. האומן יפסל את כל האיברים: ראש, פנים, עיניים, אוזניים, אף ופה, ואפילו יטביע בהם איזה הבעה של חיוך, של שמחה, כאילו זה אדם חי מחייך ושמח. ואדם הרואה יתקשה לדעת האם זו דמות אמיתית עד שלא יתקרב אליה ויתבונן בה מקרוב וימשש אותה. אך לאחר שהוא עומד על טעותו הוא אומר: "אוי זה לא אדם, זה כל-כך דומה אבל זה לא אדם". ואף-על-פי שמבחוץ הכל דומה, בכל זאת הכל שונה. לזה יש נשמת חיים באפיו ולזה אין, וההבדל תהומי ואין בכלל מה להשוות.
שאר האומות אשר ניסו לחקות את אמונת ישראל, הגיעו לכל היותר לדמיון חיצוני בלבד. הדת שלהם היא חיקוי, היא לא מקורית. מבחוץ יש דמיון אבל העיקר חסר. הם הקימו בתים לאלוה אך בבתים ההם לא נגלה שום סימן מאת ה'. הם התנהגו בפרישות ובנזירות למען תשרה עליהם הנבואה, אך היא לא שרתה עליהם. ה' לא נגלה אליהם לא לטובה ואף לא לרעה. אם השחיתו את דרכם, אם חטאו והרעו, לא ירדה עליהם אש מן השמים או מגיפת פתאום למען ידעו כי זה עונש מאת ה' על חטאם.
מה שאין כן בישראל שהשכינה הופיעה בהם והנבואה שרתה עליהם וכאשר חטאו, נענשו בעונשים בלתי טבעיים, הארץ פתחה את פיה ובלעה את החוטאים, והכל ראו כי ה' עושה זאת. כי הוא המשגיח על ישראל.
אבל האומות האחרות, כאשר נפגע ליבם, כלומר הבית אשר הם בנו לעבודת ה' אלוהיהם, ואליו הם מכוונים בתפילותיהם, כאשר הבית נפגע לא בא כל שינוי במצבם. אבל אנחנו כאשר נפגע ליבנו הוא בית מקדשינו, נהרסנו בכל המובנים, וכאשר יבנה ביהמ"ק, כאשר ישוב ליבנו לאיתנו, נרפא גם אנחנו. קיומנו הפיזי קשור קשר בל ינותק ממצבנו הרוחני. בכל המאורעות החולפים עלינו אפשר לראות את עובדת היותנו עם ה'. אצל שאר האומות לא נגלה ה', ואנו עם ה' אלוקים חיים והוא המחזיק בידינו גם היום הזה.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
31 - על בית המקדש
32 - מצב עמ"י בגלות ללא בית המקדש
33 - ברית אבות וברית התורה
טען עוד
51. מודה אני
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
1. אמונה שכלית מהתבוננות בעולם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
5. ביסוס האמונה על אירועים היסטוריים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך ללמוד גמרא?
איך מוסרים את הנפש בימינו?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם אדם שעובד את ה' הוא אדם חופשי?
פריחת הגאולה!
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?