בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכות מילה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
3 דק' קריאה






פֶּרֶק שֵׁנִי

מעשה המילה



המוהל וכלי המילה


א הַכֹּל כְּשֵׁרִין לָמוּל, וַאֲפִלּוּ הֶעָרֵל וְעֶבֶד וְאִשָּׁה וְקָטָן מָלִין בְּמָקוֹם שֶׁאֵין אִישׁ. אֲבָל גּוֹי לֹא יָמוּל כְּלָל; וְאִם מָל - אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְמוּלוֹ שְׁנִיָּה. וּבַכֹּל מוֹלִין - אֲפִלּוּ בְּצוֹר וּבִזְכוּכִית וּבְכָל דָּבָר שֶׁכּוֹרֵת. וְלֹא יָמוּל בִּקְרוּמִית שֶׁלְּקָנֶה, מִפְּנֵי הַסַּכָּנָה. וּמִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לָמוּל בְּבַרְזֶל, בֵּין בְּסַכִּין בֵּין בְּמִסְפָּרַיִם. וְנָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל בְּסַכִּין.

א  עֶבֶד - כנעני שהוא חייב במצוות שהנשים חייבות בהן (חגיגה ב,א). אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְמוּלוֹ שְׁנִיָּה - אך אפשר שצריך להטיף ממנו דם ברית על ידי מוהל כשר (ב"י יורה דעה רס"ד, וראה א,ז). צוֹר - אבן קשה ומחודדת. קְרוּמִית שֶׁלְּקָנֶה - קליפה דקה ושקופה (קרום) העוטפת את גבעול צמח הקנה, הגדל על גדות אגמים ונחלים (ר' תנחום). ומדובר בשפיצל את הקנה לאורכו וחידד את אחד מקצותיו. ראה איור. מִפְּנֵי הַסַּכָּנָה - כשדוחק את הקרומית, עלולים הקסמים שבה לפצוע את האבר.

קרומית של קנה


ביצוע המילה


ב כֵּיצַד מוֹהֲלִין? חוֹתְכִין אֶת כָּל הָעוֹר הַחוֹפֶה אֶת הָעֲטָרָה עַד שֶׁתִּתְגַּלֶּה כָּל הָעֲטָרָה, וְאַחַר כָּךְ פּוֹרְעִין אֶת הַקְּרוּם הָרַךְ שֶׁלְּמַטָּה מִן הָעוֹר בַּצִּפֹּרֶן, וּמַחֲזִירוֹ לְכָאן וּלְכָאן עַד שֶׁיֵּרָאֶה בְּשַׂר הָעֲטָרָה. וְאַחַר כָּךְ מוֹצֵץ הַמִּילָה עַד שֵׁיֵּצֵא הַדָּם מִמְּקוֹמוֹת רְחוֹקִים, כְּדֵי שֶׁלֹּא יָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה. וְכָל מָל שֶׁאֵינוֹ מוֹצֵץ - מַעֲבִירִין אוֹתוֹ. וְאַחַר שֶׁמּוֹצֵץ נוֹתֵן עָלֶיהָ אִסְפְּלָנִית אוֹ רְטִיָּה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן.

ב  חוֹפֶה - מכסה. עֲטָרָה - ראש האבר. פּוֹרְעִין - קורעים כדי לגלות את העטרה. הַקְּרוּם הָרַךְ שֶׁלְּמַטָּה מִן הָעוֹר - העור הדק שבחלקה הפנימי של הערלה החופה את העטרה, והוא עור הפריעה. בַּצִּפֹּרֶן - בציפורני האגודלים. מוֹצֵץ הַמִּילָה - בפיו. מִמְּקוֹמוֹת רְחוֹקִים - להוצאת דם מכלי דם עמוקים. לִידֵי סַכָּנָה - שאם לא ימצוץ, עלולים להיווצר קרישי דם ולגרום לפגיעה באספקת הדם לאבר. מַעֲבִירִין אוֹתוֹ - מסלקים אותו מתפקידו. אִסְפְּלָנִית אוֹ רְטִיָּה - מיני תחבושות עם שמן או דונג וכדומה שמניחים על המכה (פה"מ: כלים כח,ג; עירובין י,יג).

תיקון המילה


ג יֵשׁ צִיצִין מְעַכְּבִין אֶת הַמִּילָה, וְיֵשׁ צִיצִין שֶׁאֵין מְעַכְּבִין. כֵּיצַד? אִם נִשְׁאַר מֵעוֹר הָעָרְלָה עוֹר הַחוֹפֶה אֶת רֹב גָּבְהָהּ שֶׁלָּעֲטָרָה - הֲרֵי זֶה עָרֵל כְּמוֹת שֶׁהָיָה, וְזֶה הָעוֹר הוּא צִיץ הַמְּעַכֵּב. וְאִם לֹא נִשְׁאַר מִמֶּנּוּ אֶלָּא מְעַט, שֶׁאֵינוֹ חוֹפֶה רֹב גָּבְהָהּ שֶׁלָּעֲטָרָה - זֶה הוּא צִיץ שֶׁאֵינוֹ מְעַכֵּב.

ג  צִיצִין - שאריות וקצוות מעור הערלה או הפריעה. מְעַכְּבִין אֶת הַמִּילָה - כלומר שאין המילה כשרה, ויש צורך לחזור ולתקנה. גָּבְהָהּ - אורכה.

מילה בשבת וביום טוב


ו עוֹשִׂין כָּל צָרְכֵי מִילָה בַּשַּׁבָּת: מוֹלִין וּפוֹרְעִין וּמוֹצְצִין, וְחוֹזֵר עַל צִיצִין הַמְּעַכְּבִין אַף עַל פִּי שֶׁפֵּרֵשׁ, וְעַל צִיצִין שֶׁאֵינָן מְעַכְּבִין כָּל זְמַן שֶׁלֹּא פֵּרֵשׁ, וְנוֹתֵן עָלֶיהָ אִסְפְּלָנִית. אֲבָל מַכְשִׁירֵי מִילָה - אֵינָן דּוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁלֹּא מָצְאוּ סַכִּין - אֵין עוֹשִׂין סַכִּין בַּשַּׁבָּת, וְלֹא מְבִיאִין אוֹתוֹ מִמָּקוֹם לְמָקוֹם; וַאֲפִלּוּ בְּמָבוֹי שֶׁאֵינוֹ מְעֹרָב, אֵין מְבִיאִין אוֹתוֹ מֵחָצֵר לְחָצֵר. וְאֵין עֵרוּב דְּדִבְרֵיהֶם נִדְחֶה מִפְּנֵי הֲבָאַת הַסַּכִּין, הוֹאִיל וְאֶפְשָׁר לַהֲבִיאוֹ מֵעֶרֶב שַׁבָּת.

ו  מַכְשִׁירֵי מִילָה - אביזרים הדרושים לביצוע ברית המילה, שאפשר להכינם לפני השבת. מָבוֹי - המבוא או הסמטה הם מעבר כמין רחוב צר וקצר הפתוח לרשות הרבים ופתחי בתים וחצרות פונים אליו (ראה איור בעמוד 104). בְּמָבוֹי שֶׁאֵינוֹ מְעֹרָב - שהחצרות במבוי אינן מעורבות בעירוב חצרות, שהוא שיתוף במאכל בין שכנים כדי שייחשב מקום דירתם כרשות היחיד לעניין טלטול בשבת (ראה עירובין א ה). העירוב הוא מתקנת חכמים ("דדבריהם"), אף על פי שמן התורה מותר לטלטל במבוי ובחצרות.

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר אהבה.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
[email protected]
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il