ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה
קובץ ה-PDF המצורף לשיעור
עיקרי ההלכות
א. עדיף לקחת לארבע כוסות יין אדום, אלא אם כן היין הלבן משובח ממנו.
ב. על יין מבושל מברכים 'בורא ברי הגפן'. עדיף לקחת לארבע כוסות יין שאינו מבושל.

א. יין לבן לארבע כוסות.
בליל הסדר אנו שותים כידוע ארבע כוסות יין: בקידוש, בהגדה, בברכת המזון ובהלל1.
על כוסות אלו (וכן על כוס הקידוש בשבת) נשאלה שאלה כבר בתקופת חז"ל. האם יש להעדיף יין אדום על פני יין לבן או שאן הבדל וגם יין לבן טוב ומשובח לצאת ידי חובה?
התשובה בירושלמי היא: "אמר רבי ירמיה מצוה לצאת ביין אדום שנאמר אל תרא יין כי יתאדם כי יתן בכוס עינו וגומר". כלומר יש עדיפות ליין אדום.
אמנם, להלכה כתבו הטור והשו"ע שאם היין הלבן משובח יותר מהאדום, הוא עדיף.
הט"ז כתב בהקשר זה שני דברים מעניינים. ראשית, יש להעדיף יין אדום לארבע כוסות מאחר ובזה יש זכר לדם היהודים ששפכו המצרים. שנית, הוא מעיד, שבתקופתו העדיפו יין לבן מפחד עלילות הדם שהיו נפוצות אז2.

ב. יין מבושל לארבע כוסות
בהלכות ברכות נחלקו הראשונים האם מברכים על יין מבושל 'בורא פרי הגפן' או 'שהכל נהיה בדברו'.
להלכה פסק השו"ע שם שברכת יין מבושל היא בורא פרי הגפן.
ממילא גם לארבע כוסות ניתן לצאת ידי חובה ביין מבושל, לפי שהוא נחשב יין. אמנם החק יעקב כתב שלכתחילה "מצוה מן המובחר ליקח היין היותר משובח בלי תערובת" וכך פסק גם המשנה ברורה. לכן עדיף להשתמש ביין לא מבושל לארבע כוסות. אולם מי שזה קשה לו יכול לשתות יין מבושל3.
עוד בנושא הלכה יומית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il