- מדורים
- קרוב אליך
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 72
מידות נצח והוד
החתן הגיע! החתן נכנס...
שלוש הספירות הראשונות מספרות את התהליכים שעובר המלך בחדריו ובלבבו לקראת המפגש עם הכלה עוד טרם צאתו אליה. תהליכים אלה מתארים את מערכת היחסים כפי שהיא לפני תיבת התהודה של הדמויות הממשיות: הרעיה עדיין בביתה הקט, המלך בארמונו, רגשי לבבו משקפים את האינטראקציה שהוא משער שתיווצר לכשיתרחש מפגש.
לעומת זאת, שלוש הספירות הבאות הן כבר השתקפות קרובה יותר למציאות של ההכנה אל מפגש, ואף על פי שיש דמיון בין השלוש הראשונות לשלוש הבאות אחריהן, השלשה השניה מתרחשת מתוך עמדה שפונה אל המציאות בפועל. הפעם נעסוק בשתי הספירות: נצח והוד. הנצח מתייחס לציר הזמן, שהוא מימד שקיים ומגביל את הנבראים ולא את הבורא. המלך יוצא אל המלכה, מופיע על פתח ביתה הדל וגם כשהוא עומד בשעריה, הופעתו היא לפי ערכו. הוא משיק לציר הזמן ונפגש עם המציאות אך פורץ אותו ללא גבול, לנצח, באופן שלנבראים אין יכולת להכיל, מפני שהוא בא בגודלו האלוקי.
ההוד לעומת זאת מגלה אלוקות נפלאה בתוך גבולות ההכלה שלנו. הנצח דומה לחתן שמרוב גדולתו לא יכול להיכנס אל בית הכלה, אך עצם עמידתו מלאת האור מחוץ לבית נותנת לכלה תחושה שהחתן הוא מעל ומעבר לכל יכולת הקיבול. כשהוא נכנס כבר לתוך ביתה, רוממותו מופיעה בביתה ובמקומה אבל נשארת בגודל שנושק לקצה גבול יכולת הקיבול שלה. לכן כשעומדים מול מלך כביר, אנו משתמשים בביטוי "הוד מלכותו" וכמו בביטוי "הוד קדומים".
בספירת ההוד יש מפגש ומעין הרכנה של גובה החתן אל מימדי הכלה. אמנם, כשהוא מופיע בקרבה, היא חשה שהוא מותח את יכולת ההכלה שלה ופורש כנפיים בקירבה עד קצה גבול היכולת במקום שבו הארץ כבר נושקת לשמיים. המלך מופיע אל הכלה בשני גדלים: אחד למעלה ממידותיה, ואחד כהתרחבות המידות שלה עצמן עד לאופק.
שלוש הספירות הראשונות מספרות את התהליכים שעובר המלך בחדריו ובלבבו לקראת המפגש עם הכלה עוד טרם צאתו אליה. תהליכים אלה מתארים את מערכת היחסים כפי שהיא לפני תיבת התהודה של הדמויות הממשיות: הרעיה עדיין בביתה הקט, המלך בארמונו, רגשי לבבו משקפים את האינטראקציה שהוא משער שתיווצר לכשיתרחש מפגש.
לעומת זאת, שלוש הספירות הבאות הן כבר השתקפות קרובה יותר למציאות של ההכנה אל מפגש, ואף על פי שיש דמיון בין השלוש הראשונות לשלוש הבאות אחריהן, השלשה השניה מתרחשת מתוך עמדה שפונה אל המציאות בפועל. הפעם נעסוק בשתי הספירות: נצח והוד. הנצח מתייחס לציר הזמן, שהוא מימד שקיים ומגביל את הנבראים ולא את הבורא. המלך יוצא אל המלכה, מופיע על פתח ביתה הדל וגם כשהוא עומד בשעריה, הופעתו היא לפי ערכו. הוא משיק לציר הזמן ונפגש עם המציאות אך פורץ אותו ללא גבול, לנצח, באופן שלנבראים אין יכולת להכיל, מפני שהוא בא בגודלו האלוקי.
ההוד לעומת זאת מגלה אלוקות נפלאה בתוך גבולות ההכלה שלנו. הנצח דומה לחתן שמרוב גדולתו לא יכול להיכנס אל בית הכלה, אך עצם עמידתו מלאת האור מחוץ לבית נותנת לכלה תחושה שהחתן הוא מעל ומעבר לכל יכולת הקיבול. כשהוא נכנס כבר לתוך ביתה, רוממותו מופיעה בביתה ובמקומה אבל נשארת בגודל שנושק לקצה גבול יכולת הקיבול שלה. לכן כשעומדים מול מלך כביר, אנו משתמשים בביטוי "הוד מלכותו" וכמו בביטוי "הוד קדומים".
בספירת ההוד יש מפגש ומעין הרכנה של גובה החתן אל מימדי הכלה. אמנם, כשהוא מופיע בקרבה, היא חשה שהוא מותח את יכולת ההכלה שלה ופורש כנפיים בקירבה עד קצה גבול היכולת במקום שבו הארץ כבר נושקת לשמיים. המלך מופיע אל הכלה בשני גדלים: אחד למעלה ממידותיה, ואחד כהתרחבות המידות שלה עצמן עד לאופק.

קרוב אליך (534)
הרב צבי מאיר זילברברג
6 - אסור להתרגל!
7 - מידות נצח והוד
8 - נפשי בשאלתי
טען עוד

קרוב אליך פרשת ויצא תשפ"ג
גליון מספר 444
רבנים שונים | ח כסלו תשפ"ג

קרוב אליך פרשת בראשית תשפ"ג
גליון מספר 438
רבנים שונים | תשרי תשפ"ג

בקשת סליחה ומחילה
גליון מס 142
רבנים שונים | אלול תשע"ו

קרוב אליך שבת שובה תשע"ט
גליון מס 240
רבנים שונים | תשרי תשע"ט

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.
מורשה קהילת יעקב
כ"א תשרי תשע"א

נפשי בשאלתי
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 78
סיון התשע"ה
מאמר הדור שבמגילת רות
סיון תשע"ח

מה זה אומר שהנשמה מתגעגעת לה'?
גליון מס 139
אלול תשע"ו
מה המשמעות הנחת תפילין?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
סינון פסולת בשבת
איך ללמוד אמונה?
מי פה עבריין?
עבודה שאין לה סוף
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
דיני פרשת זכור
דיני קדימה בברכות
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
