בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • קרח
לחץ להקדשת שיעור זה

למי מצותתים בכנסת?

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

2 דק' קריאה
יהודי חכם אחד, אמר לי פעם: 'במקום שאני משוחח עם חברי, יש מיקרופונים מיוחדים, שמעבירים את כל הדברים שלנו ישירות לכנסת. אחרת, איך החברי כנסת ידעו כיצד לנהוג?'
אמירה חכמה, שטומנת בתוכה, רמז אירוני דק על טיב שיח החברים שלנו. כולנו (במיוחד – הגברים) אוהבים לדבר על פוליטיקה. אנחנו מתווכחים בלהט – כיצד על מפלגה פלונית לנהוג, והאם מפלגה אלמונית צודקת בדרכה. אנו יודעים לתת עצות מצוינות לשר הביטחון, ראש הממשלה, ולפעמים – אפילו לנשיא ארצות הברית. יש כאלה שהרחיקו לכת, ויודעים לנתח אפילו את המהלכים של דאעש מול ג'בהת א נוסרא...
כולנו חכמים, כולנו נבונים, וכולנו יודעים לפתור את כל בעיות העולם. אבל בינינו, אגלה לכם סוד כמוס, (ואל תגלו זאת לאף אחד)... בדרך כלל, דבורינו ומחשבותינו בנושאים אלו, לא משנים לאף אדם, וגם לא משנים את המציאות. לפוליטיקאים אין מיקרופונים להאזין לנו.
אמת, אנו במדינה דמוקרטית, ולמחשבותינו בנושאים ה'גדולים' יש משמעות גדולה ביום הבחירות. אמת, יהודי חייב להיות מעורב בדעת עם הבריות, להצטער בצרת הציבור ולשמוח בשמחתו, ולכן חשוב להיות מעודכן ולגבש דעה בנושאים 'כלל ישראליים'. אמת, לעיתים האדם הקטן יכול ומחוייב ליטול על עצמו משימות לקידום העם, משימות שעלו מתוך שיחות ובירורים פוליטיים וכלליים, ולפיכך חלק משיחות אלו חשובות מאד.
ובכל זאת, עדיין חלק גדול מהשיח שלנו בנושאים אלו, לא ישנה במציאות כלל. תאמרו – לא נורא, סתם שוחחנו. אמת, פעמים רבות השיחה לא מעלה ולא מורידה. אולם, פעמים רבות, השיחה הופכת למחלוקת שמעיבה על החיים, ומביאה בכנפיה הרבה תחושות קשות ושליליות.
הרי כמעט בכל קהילה/ בית-כנסת/ ישוב/ מוסד וכו', יש כל הזמן רחש – בחש סביב מתיחויות/ 'נושאים רגישים'/ והתרחשויות מיני – פוליטיות כאלה ואחרות, וכמות השיחות סביב נושאים אלו מרקיע שחקים. בינינו, כמה זה משנה? לא חבל להוציא כל כך הרבה אנרגיה, ופעמים רבות אף לסבול, לחינם?
אשתו של און בן פלת, הבינה זאת. היא לא נתנה לו נאומים גדולים בגנות המחלוקת, היא פשוט הסבירה לו שהשתתפותו במחלוקת מיותרת. "אמר רב: און בן פלת - אשתו הצילתו. אמרה לו: מה איכפת לך? אם משה הרב, אתה תלמיד, ואם קרח הרב, אתה התלמיד. אמר לה : ומה אעשה? הרי הייתי בעצה עם קרח ונשבעתי לו אמונים. אמרה לו: הרי ידוע כי כל העדה כולם קדושים וצנועים. שב אתה, ואני אציל אותך! השקתהו יין ונשתכר, והשכיבתו בתוך הבית, והיא התיישבה על יד הפתח ופרעה את שערה. וכל מי שבא לקרוא לו וראה אשתו, חוזר. ובינתיים נבלעה עדת קרח..". (סנהדרין קט: בתרגום חופשי).
לפני שנים, אני זוכר מחלוקת מסוימת, שניסיתי לדוש בה עם אדם, שהיה מבוגר ממני בשנים רבות. אמר לי אותו אדם – 'בעת שהייתי בגילך, הייתה מחלוקת דומה. היה לי חבר, שהשקיע שעות רבות מזמנו באותה מחלוקת, ממש 'חי' את המחלוקת. עברו שנים, ואותו חבר, עזב את מקומנו והלך למקום אחר. לא נראה לי שהיום המחלוקת הזו בכלל מעניינת אותו. חבל להשקיע בזה זמן'.
ב"ה יש לנו מספיק נושאים חשובים לעסוק בהם, חבל שניכנס למחלוקות מיותרות!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il