ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר לשון הרע

הִרְגִּיעַ אֶת הַבָּחוּר שֶׁלֹּא הִתְקַבֵּל לַיְּשִׁיבָה

הבחור לא התקבל לישיבה וחברו ניסה להרגיע אותו בכך שסיפר לשון הרע על הישיבה שלא התקבל אליה...
הרב דניאל קירשיח שבט תשפ
43
לחץ להקדשת שיעור זה
בִּשְׁבִיל ד' דְּבָרִים נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם... וְלֹא אָמְרוּ לָשׁוֹן הָרַע [זֶה עַל זֶה לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם] שֶׁנֶּאֱמַר 'דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב" (שְׁמוֹת יא, ב). אַתָּה מוֹצֵא שֶׁהָיָה הַדָּבָר מֻפְקָד אֶצְלָם כָּל י"ב חֹדֶשׁ [עַד שֶׁיָּצְאוּ בְּפֹעַל מִמְּצָרִים] וְלֹא הִלְשִׁין אֶחָד עַל חֲבֵרוֹ [לִשְׁכֵנֵיהֶם הַמִּצְרִיִּים, שֶׁאֵין בְּכַוָּנָתָם לְהַחֲזִיר לָהֶם מָה שֶׁלָּקְחוּ בְּהַשְׁאָלָה] (וְיִקְרָא רַבָּה, לֵב).
הִרְגִּיעַ אֶת הַבָּחוּר שֶׁלֹּא הִתְקַבֵּל לַיְּשִׁיבָה
דָּוִד הִכָּה בְּאֶגְרוֹפוֹ בַּשֻּׁלְחָן בְּכַעַס. "אוּף, לָמָּה? לָמָּה? לָמָּה?" צָעַק. דָּוִד כָּל כָּךְ יִחֵל לְהִתְקַבֵּל לַיְּשִׁיבָה הַמְּבֻקֶּשֶׁת אֵלָיו הָלַךְ לְהִבָּחֵן יַחַד עִם עוֹד שְׁנַיִם מֵחֲבֵרָיו. דַּוְקָא מִיְּשִׁיבָה זוֹ קִבֵּל זֶה עַתָּה תְּשׁוּבָה שְׁלִילִית שֶׁיִּסְּרָה אֶת לִבּוֹ. דָּוִד, יֶלֶד פְּעַלְתָּן, נִמְרָץ וְאָהוּב עַל חֲבֵרָיו, בָּנָה עִם חֲבֵרָיו תָּכְנִיּוֹת רַבּוֹת לַשָּׁנָה הַבָּאָה בִּישִׁיבָה זוֹ. לְרֶגַע לֹא הֶעֱלָה בְּדַעְתּוֹ שֶׁמָּא חֲבֵרָיו יִתְקַבְּלוּ, וְהוּא- לֹא. כָּעֵת, כְּשֶׁהָאֱמֶת הִכְּתָה וְטָפְחָה עַל פָּנָיו הוּא סֵרֵב לְהֵרָגַע.
לְפֶתַע נִשְׁמְעָה דְּפִיקָה בַּדֶּלֶת וּבַפֶּתַח עָמַד חֲבֵרוֹ שִׁימִי. שִׁימִי רָאָה אֶת פָּנָיו הַנְּפוּלוֹת שֶׁל דָּוִד, הֵבִין אֶת הַמַּצָּב וּמִהֵר לְנַחֲמוֹ. שִׁימִי שָׁאַל "וּבְכֵן, לֹא הִתְקַבַּלְתָּ לַיְּשִׁיבָה הַהִיא שֶׁכָּל כָּךְ רָצִיתָ?" דָּוִד הִנְהֵן בְּעַצְבָּנוּת. "יֵשׁ לְךָ מַזָּל!" אָמַר שִׂימִי. "רַק שֶׁתֵּדַע שֶׁהַיְּשִׁיבָה הַזֹּאת אֵינֶנָּה טוֹבָה כָּל כָּךְ כְּמוֹ שֶׁאַתָּה חוֹשֵׁב. אֶתְמוֹל נוֹדַע לִי שֶׁיֵּשׁ שָׁם חֲבוּרַת פִּרְחָחִים בַּיְּשִׁיבָה שֶׁמִּתְנַהֲגִים מַמָּשׁ בְּאַלִּימוּת כְּלַפֵּי תַּלְמִידִים אֲחֵרִים. שָׁמַעְתִּי גַּם שֶׁהַמּוֹרִים שָׁם מַמָּשׁ גְּרוּעִים" הוֹסִיף שִׁימִי.
דָּוִד הֵחֵל לְהֵרָגַע קְצָת וּבִקֵּשׁ לִשְׁמֹעַ עוֹד פְּרָטִים אוֹדוֹת הַיְּשִׁיבָה הַמְּצֻיֶּנֶת שֶׁהִתְבָּרֵר לוֹ זֶה עַתָּה שֶׁאֵינָהּ כֹּה מְצֻיֶּנֶת כְּפִי שֶׁחָשַׁב. שִׁימִי כַּמּוּבָן רָאָה כֵּיצַד חֲבֵרוֹ נִרְגַּע וְהֵחֵל פּוֹרֵט בְּאָזְנָיו שֶׁל דָּוִד עוֹד וְעוֹד נְקֻדּוֹת שְׁלִילִיּוֹת אוֹדוֹת הַמָּקוֹם.
הַאִם הָיָה מֻתָּר לְשִׁימִי לְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרַע בְּאָזְנָיו שֶׁל דָּוִד בִּכְדֵי לְהַרְגִּיעוֹ? הֲרֵי נִרְאֶה שֶׁלְּלֹא דְּבָרִים אֵלּוּ הָיָה דָּוִד מַמְשִׁיךְ לִהְיוֹת עָצוּב וְלֹא רָגוּעַ.

תְּשׁוּבַת הַגָּאוֹן הָרַב יַעֲקֹב אֲרִיאֵל שְׁלִיטָ"א:
אָסוּר הָיָה לְשִׁימִי לְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרַע עַל הַיְּשִׁיבָה עַל מְנַת לְהַרְגִּיעַ אֶת דָּוִד.
אָמְנָם כָּתוּב בְּסֵפֶר חָפֵץ חַיִּים (כְּלָל י, סְעִיף יד, בְּהֶעָרָה) שֶׁיִּתָּכֵן שֶׁמֻּתָּר לְאָדָם לְסַפֵּר לַחֲבֵרוֹ לָשׁוֹן הָרַע עַל אַחֵר, אִם כַּוָּנָתוֹ לְהָפִיג אֶת דַּאֲגָתוֹ מִלִּבּוֹ וְנֶחֱשַׁב הַדָּבָר כְּתוֹעֶלֶת וּכְפִי שֶׁאָמְרוּ חָזָ"ל "דְּאָגָה בְּלֵב אִישׁ- יְשִׂיחֶנָּה לַאֲחֵרִים".
לִכְאוֹרָה אַף כָּאן הָיָה מֻתָּר לְסַפֵּר לוֹ לָשׁוֹן הָרַע לְהַרְגִּיעַ אֶת דָּוִד.
אוּלָם הַמִּקְרֶה שֶׁלָּנוּ שׁוֹנֶה מִשְּׁתֵּי סִבּוֹת:
רֵאשִׁית, יֵשׁ הֶבְדֵּל בֵּין הָאָדָם שֶׁהַדְּאָגָה יוֹשֶׁבֶת עַל לִבּוֹ וְיֵשׁ לוֹ צֹרֶךְ גָּדוֹל מְאֹד לְהוֹצִיא אֶת זֶה מֵהַלֵּב וּלְסַפֵּר אֶת הַדְּבָרִים לָאָדָם שֶׁקָּרוֹב אֵלָיו (כְּגוֹן לְאִשְׁתּוֹ אוֹ לְחִלּוּפִין לִפְסִיכוֹלוֹג). לְלֹא שֶׁיּוֹצִיא אֶת הַדְּבָרִים מִלִּבּוֹ, הַדָּבָר עָלוּל אַף לִפְגֹּעַ בִּבְרִיאוּתוֹ. כָּאן הַמִּקְרֶה הוּא שׁוֹנֶה. אֵין מְדֻבָּר כָּאן בְּאָדָם הַמִּצְטַעֵר וּפוֹרֵק אֶת הַדְּבָרִים מִלִּבּוֹ, אֶלָּא חֲבֵרוֹ מְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרַע בִּכְדֵי לְהַרְגִּיעוֹ. אֵין הֶתֵּר לְלָשׁוֹן הָרַע בְּצוּרָה זוֹ.
שֵׁנִית, שִׁימִי יָכוֹל לִפְתֹּר אֶת הַבְּעָיָה בְּצוּרָה טוֹבָה יוֹתֵר. בִּמְקוֹם שֶׁיֹּאמַר דְּבָרִים שְׁלִילִיִּים עַל הַיְּשִׁיבָה, הוּא יָכוֹל לוֹמַר הַרְבֵּה דְּבָרִים חִיּוּבִיִּים עַל יְשִׁיבוֹת אֲחֵרוֹת.
(אוּלָם יִתָּכֵן שֶׁמֻּתָּר בְּאֹפֶן שֶׁל אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע, כְּגוֹן שֶׁמִּתּוֹךְ הַדְּבָרִים הַטּוֹבִים שֶׁהוּא מְדַבֵּר עַל מָקוֹם אַחֵר, מִשְׁתַּמֵּעַ בְּצוּרָה עֲקִיפָה מַשֶּׁהוּ שְׁלִילִי עַל הַיְּשִׁיבָה הַזֹּאת, אוּלַי מֻתָּר).
לְסִכּוּם: אָסוּר הָיָה לְשִׁימִי לְסֵפֶר לָשׁוֹן הָרַע עַל הַיְּשִׁיבָה אֶלָּא הָיָה לוֹ לוֹמַר דְּבָרִים חִיּוּבִיִּים עַל מְקוֹמוֹת אֲחֵרִים.
עוד בנושא לשון הרע

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il