בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • יתרו
לחץ להקדשת שיעור זה

להגיע אל האלוקים

undefined

הרב יוסף נווה

כ"ג שבט תשפ"א
2 דק' קריאה
מסופר על הרבי מליובאוויטש זיע"א, שפעם ניגשו אליו אב ובנו כדי לקבל ברכה לרגל היכנסו של הבן לעול תורה ומצוות.

הרבי שאל את הבחור האם הוא אוהב בייסבול? ענה לו הבחור שכן ואמר לו את שם הקבוצה. המשיך הרבי ושאל: "אתה יכול לספר לי על משחק מיוחד שהיה?" ענה לו הבחור שלפני כמה זמן הוא ואביו הלכו לראות משחק, והמשחק היה חלש, השחקנים לא היו במיטבם, וכולם צפו את התוצאה העגומה של ההפסד. לא רצינו לבזבז זמן ולהמשיך לראות את המשחק, לכן יצאנו באמצע.

שאל אותו הרבי: "גם השחקנים שצפו הפסד יכלו לצאת מהמגרש באמצע המשחק?" ענה הבחור: "לא, הם היו צריכים להלחם, לשחק ולעשות את מה שהם יכולים עד סוף המשחק".
אמר לו הרבי: "יפה אמרת, ההבדל בין צופה לשחקן הוא שהצופה מהצד יכול בכל רגע נתון שהוא רוצה לצאת מהמשחק. לעומת זאת, זה שמשחק על המגרש, צריך להישאר עד הרגע האחרון של המשחק".

המשיך הרבי ואמר לנער בר המצווה: "כך אתה, מעכשיו אתה לא רק צופה מהצד על היהדות ועל התורה והמצוות, אלא מרגע זה אתה חלק מהעם היהודי. יש לך אחריות, ואתה חלק מרכזי ומשמעותי בתוך כל האור של עם ישראל בעולם".

לקראת סוף פרשתנו, אחר קבלת התורה נאמר: "ויעמוד העם מרחוק, ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים." ישנן שתי דרכים להסתכל על עבודת ה': כצופים מהצד, בחינת 'ויעמוד העם מרחוק', או שמא חווית המציאות ממש כמשה רבנו בחינת 'ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים'.

אכן, יש מניעות בעבודת ה' כפי שרבנו נחמן מברסלב זיע"א כותב בליקוטי מוהר"ן (חלק א סימן קט"ו), שהמניעות הן כדוגמת ערפל, מציאות לא ברורה ומפחידה. האדם לא יודע מה מצפה לו בשלב הבא בעבודת ה'. כי כשאדם נכנס פנימה ועושה עבודת נפשית ורוחנית, הוא יכול להיחשף לדברים לא נעימים שהוא לא יודע איך לטפל בהם.

אבל משה רבנו מלמדנו, שהמניעה, הקושי והאתגר מגיעים כדי שתיכנס פנימה ותתמודד מולם. אל תתרחק, אל תברח, מפני שאלו נועדו להעניק לך הזדמנות לגדול.

פעמים רבות, כשאנו נתקלים באיזושהי בעיה, אנחנו מעדיפים ללכת אחורה, אבל ממשה רבנו ראינו שאין זו הדרך הנכונה, אלא היכנס פנימה אל תוך הערפל, מפני ש'שמה האלוקים' - שם הישועה שלך.

כך ראיתי בדברי הרב שלמה קרליבך זצ"ל שהביא מהאריז"ל: אם קל לך בדבר מסוים, רוב הסיכויים שזה לא התיקון שלך. כלומר, לא זה מה שיגדל ויפתח אותך, כי דווקא ממה שיש לך בו קושי ואתגר, ממנו אתה מתעלה ומתרומם

יהי רצון שנלך בדרכו של משה רבנו, לא נעמוד מהצד, אלא נחווה בשיא העוצמה את 'המשחק' האמיתי בעבודת ה' ונזכה להגיע אל האלוקים

שבת שלום!




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il