- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
- משפחה חברה ומדינה
- היחס למי שאינו שומר מצוות
שאלה
בדבר כיבוד בביהכ"נ לנשוי לשאינה יהודיה – פתיחת הארון, עליה לתורה, ברכת כוהנים – האם יש הגבלה או לא? (כמובן, שהיהודי רוצה לעלות, והדבר עלול להביא למחלוקת גדולה).
תשובה
אע"פ שבעילת נוכרית, הינה עבירה חמורה מאוד[1], אין היא מעכבת את היהודי החוטא בה מלעלות לתורה[2]. אבל אם כוהן הוא, אסור לו לישא כפיו[3] ואסור להעלותו לתורה ראשון ככוהן[4]. גם ישראל הבועל גויה, עדיף שלא להעלותו במניין שבעת הקרואים[5]. אלא להוסיף עוד עליה, או להעלותו למפטיר. אין כל מניעה לכבדו בפתיחת הארון, בהגבהה וגלילה וכד', בתנאי שאין בזה משום חנופה כלפיו[6]. ומ"מ נכון שלא למנותו שליח צבור[7].
[2] פרי מגדים במשבצות זהב, תחילת סי' קל"ה, ע"פ השו"ע, או"ח סימן קכ"ח, סעיף מ', וראה גם סי' נ"ה, סעיף י"א, ובמשנה ברורה ס"ק מ"ו, בענין הצטרפות למניין. וכן אגרות משה, או"ח ב', סי' נ"א. אמנם עיין שו"ת אורח משפט השמטות ומילואים סימן כ"ב.
[4] אע"פ שעבירות שגם ישראל מוזהרים עליהן (וכגון זאת), אינם מונעים נשיאת כפיים, מ"מ יש איסור נוסף על כוהן, מדין אשה זונה. ומשום כך, גם גיורת אסורה עליו. לכן פשוט, שאסור לתת לו לישא כפיו ולכבדו ראשון, בדברים שבקדושה.
בית דין ארץ חמדה - גזית
חיוב בדמי תיווך ללא הסכם - משרד תיווך
כ"ו בתמוז תשע"ב
נושא נכרית – נשיאת כפים וכיבודים בבית הכנסת
י"ט אדר תשפ"א
מוקף ופרוז ששינו מקומם בפורים משולש (ח"ב)
שו"ת 'במראה הבזק' תשובה נא
ו' אדר תשפ"א
תשלום דמי שכירות על בית כנסת בתקופת הקורונה
י"ט אדר תשפ"א
שתי דקות על בדיקת חמץ
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם מותר לפנות למקובלים?
מסירות או התמסרות?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
איך נראית נקמה יהודית?
למה ללמוד גמרא?
איך ללמוד גמרא?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?