- משפחה חברה ומדינה
- הקשר הזוגי
מערכת ציפיות
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
שאלה:
אישתי היא אשה טובה, ובדרך כלל אני מרגיש הרבה אהבה כלפיה. אבל לפעמים יש לי ביקורת עליה, ואני מרגיש שזה פוגע באהבה בינינו. אני רוצה שהיא תשנה כמה דברים בהתנהגות שלה, אבל היא טוענת שזה קשה לה. האם יש עיצה?
תשובה:
טוב ציינת שאתה אוהב את אשתך. זו מצווה מדברי חכמים, בנוסף למצוות 'ואהבת לרעך כמוך', שהיא מן התורה. לא סתם הוסיפו חכמים ואמרו (יבמות סב:): "האוהבה כגופו והמכבדה יותר מגופו", אלא מפני שאהבת איש לאשתו היא אבן יסוד בבית ובמשפחה.
ועתה, לביקורת אשר אתה חש כלפי אשתך. הביקורת נובעת ממקור קדום, ממערכת הציפיות שכשאינם מתמלאות, צומחת ביקורת. בעל יכול לפתח ציפיות כמו למשל שהבית יהיה תמיד נקי ומסודר, ושהאוכל יהיה מוכן, חם, ותמיד מונח על השולחן כאשר הוא בא לביתו, תקבל את פניו בחיוך ובשמחה,והנה, בפועל, לפעמים הכל מתקיים, אך פעמים רבות אשתו מקבלת אותו במצב רוח קודר או בטענות שונות, עליו, על השכנה או על הילדים. הבעל, המצפה למשהו אחר מגיב בתרעומת על המצב. התרעומת הופכת לביקורת. יוצא מכך שמקורה של הביקורת באותה מערכת ציפיות ראשונית.
טוב שהתעוררת בנקודה זו, בנסיון לשנות או לשפר את המצב. אם חלילה לא עוצרים את כדור השלג, הוא ממשיך להתגלגל, הביקורת הופכת לאכזבה מבת\בן הזוג. האכזבה הופכת לכעס, והכעס עלול להתדרדר לידי שנאה חלילה. בשלב כזה, בד"כ כבר אי אפשר לעצור, והתוצאה היא פירוק המשפחה.
א"כ, איך מפסיקים את הביקורת? ע"י בדיקה מחודשת ושידרוג לטובה של מערכת הציפיות. באותה סוגיה ביבמות (סג.) מספרת הגמרא על אשתו של רבי חייא שהיתה מצערת אותו. אע"פ כן, היה רבי חייא אוהב אותה. כאשר נשאל, מדוע הוא ממשיך באהבתו, השיב: "דיינו שמגדלות בנינו ומצילות אותנו מן החטא". למעשה, העצה של רבי חייא היא להנמיך ציפיות ולהסתפק בכך שמגדלות את הילדים ומצילות מן החטא.במחשבה נכונה, תוכל 'להכנס לנעלים' של אשתך, ולחוש את הקשיים של עבודת בית, עם הילדים והנקיון וכד', ולפי זה לקבוע את רמת הציפיות. באופן מעשי, אתה צריך לקבל את אשתך ללא תנאים! הקבלה היא הנוגדת את הציפיות, והיא תאפשר לך לאהוב את אשתך בכל מצב, ולעצור את התרעומת והביקורת שיש לך כלפיה, וכך תקיים בשמחה את "א
אישתי היא אשה טובה, ובדרך כלל אני מרגיש הרבה אהבה כלפיה. אבל לפעמים יש לי ביקורת עליה, ואני מרגיש שזה פוגע באהבה בינינו. אני רוצה שהיא תשנה כמה דברים בהתנהגות שלה, אבל היא טוענת שזה קשה לה. האם יש עיצה?
תשובה:
טוב ציינת שאתה אוהב את אשתך. זו מצווה מדברי חכמים, בנוסף למצוות 'ואהבת לרעך כמוך', שהיא מן התורה. לא סתם הוסיפו חכמים ואמרו (יבמות סב:): "האוהבה כגופו והמכבדה יותר מגופו", אלא מפני שאהבת איש לאשתו היא אבן יסוד בבית ובמשפחה.
ועתה, לביקורת אשר אתה חש כלפי אשתך. הביקורת נובעת ממקור קדום, ממערכת הציפיות שכשאינם מתמלאות, צומחת ביקורת. בעל יכול לפתח ציפיות כמו למשל שהבית יהיה תמיד נקי ומסודר, ושהאוכל יהיה מוכן, חם, ותמיד מונח על השולחן כאשר הוא בא לביתו, תקבל את פניו בחיוך ובשמחה,והנה, בפועל, לפעמים הכל מתקיים, אך פעמים רבות אשתו מקבלת אותו במצב רוח קודר או בטענות שונות, עליו, על השכנה או על הילדים. הבעל, המצפה למשהו אחר מגיב בתרעומת על המצב. התרעומת הופכת לביקורת. יוצא מכך שמקורה של הביקורת באותה מערכת ציפיות ראשונית.
טוב שהתעוררת בנקודה זו, בנסיון לשנות או לשפר את המצב. אם חלילה לא עוצרים את כדור השלג, הוא ממשיך להתגלגל, הביקורת הופכת לאכזבה מבת\בן הזוג. האכזבה הופכת לכעס, והכעס עלול להתדרדר לידי שנאה חלילה. בשלב כזה, בד"כ כבר אי אפשר לעצור, והתוצאה היא פירוק המשפחה.
א"כ, איך מפסיקים את הביקורת? ע"י בדיקה מחודשת ושידרוג לטובה של מערכת הציפיות. באותה סוגיה ביבמות (סג.) מספרת הגמרא על אשתו של רבי חייא שהיתה מצערת אותו. אע"פ כן, היה רבי חייא אוהב אותה. כאשר נשאל, מדוע הוא ממשיך באהבתו, השיב: "דיינו שמגדלות בנינו ומצילות אותנו מן החטא". למעשה, העצה של רבי חייא היא להנמיך ציפיות ולהסתפק בכך שמגדלות את הילדים ומצילות מן החטא.במחשבה נכונה, תוכל 'להכנס לנעלים' של אשתך, ולחוש את הקשיים של עבודת בית, עם הילדים והנקיון וכד', ולפי זה לקבוע את רמת הציפיות. באופן מעשי, אתה צריך לקבל את אשתך ללא תנאים! הקבלה היא הנוגדת את הציפיות, והיא תאפשר לך לאהוב את אשתך בכל מצב, ולעצור את התרעומת והביקורת שיש לך כלפיה, וכך תקיים בשמחה את "א

אשתי לא מכבדת אותי!
הרב אליקים לבנון | אדר א' תשע"א
סגולה לנישואין ביום הכיפורים
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשס"ח
לבכות זה בריא
רעים האהובים (13)
הרב מנחם קלכהיים | ב' תמוז תשע"ג

על כל פשעים תכסה אהבה
הרב אליקים לבנון | תמוז תש"ע

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

התא המשפחתי
יט שבט תשס"ח

התייחסות לכסף בחינוך
גליון 218
שבט תשע"א

צבא או משפחה?
אב התשס"ו

הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים
אייר תש"ע
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הקשבה בזמן של פילוג
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
קריעת ים סוף ומשל הסוס
מה זה אומר בחזקת בשרי?
מהו החידוש הכי גדול שיש בתורה?
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
מה המשמעות הנחת תפילין?
סדרת החינוך של הטבע!
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
לאן נעלמה האמת?

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

קריאת התורה בחול המועד סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
רבנות בקהילה בחינם ומשכורת ראויה למורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשפ"ד
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
