בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • כשרות
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
" אמר רב הונא: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים "(שבת כ"ג:)
מפרשו רש"י:" בנים תלמידי חכמים – דכתיב(משלי ו'):" כי נר מצוה ותורה אור ", על ידי נר מצוה דשבת וחנוכה בא אור דתורה ".
המהר"ל(נר מצוה) פוסק שאין להדליק נר שעוה כי לדעתו הוא נחשב לאבוקה אלא יש להדליק דווקא בשמן זית שבו נעשה נס במקדש.
מי שרוצה להשתמש לאכילה או להדלקה בשמן זית מובחר יש לבדוק את הדברים הבאים:
1. שמן להדלקה הוא לא מובחר ואסור למוכרו לאכילה. לכן יש שמעדיפים להדליק דווקא בשמן הראוי לאכילה שהרי במקדש השתמשו בשמן מובחר.
2. מילוי השמן בבקבוק נחשב לייצור. לכן גם כאשר מודפס בתווית שהשמן מיוצר בארץ יתכן שהוא מיבוא או שמעורב בשמן מהארץ שמן מחו"ל.
3. יש הרבה זיופים שמוסיפים לשמן מקטניות צבע וטעם ומדפיסים בתווית תמונה של עץ זית כדי שיחשבו שזה שמן זית. השמן יכול להיות מקטניות לגבי פסח.
4. למרות שרוב עצי הזית הם לא עורלה יתכן שיעשו שמן מעצי עורלה היות ויש זנים שמניבים כבר בשנים הראשונות.
5. יש ליתן כשרות רק לבית בד שמפוקח שכל הזיתים מובאים מכרמי זית שמאושרים על ידי אגרונום המאושר על ידי הרבנות הראשית וכן שיש פיקוח על המסיק ומילוי הבקבוקים.
6. היות ומזיפים גם את הכשרות המודפסות בתווית יש לשים לב שמחיר השמן לא יהיה זול במיוחד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il